Apa Kata-Kata Terakhir Banduan Ini?

- Advertisement -

SEORANG bekas anggota geng yang membunuh pasangan suami-isteri muda yang juga ahli gereja Kristian di sebuah pangkalan tentera ketika dia masih remaja, telah dihukum mati setelah 21 tahun.

Pembunuh yang disabitkan itu, Christopher Vialva menjadi orang kulit hitam pertama yang menderita hukuman mati persekutuan sejak hukuman itu disambung semula pada musim panas ini setelah ditangguh selama 17 tahun.

Banduan hukuman mati itu hanya berusia 19 tahun ketika dia dan rakan-rakan geng di Killeen, Texas, membunuh Todd dan Stacie Bagley, pasangan kulit putih dari Iowa, di Fort Hood pada tahun 1999.

Dalam pernyataan terakhir, Vialva, 40 tahun, meminta Tuhan untuk menenangkan keluarga pasangan yang telah dibunuhnya, dengan mengatakan, “Bapa … sembuhkan hati mereka dengan rahmat dan cinta.”

Kata-kata terakhirnya adalah: “Saya sudah bersedia, Bapa.”

Dia disahkan meninggal dunia pada pukul 6.46 petang pada hari Khamis setelah pegawai Jabatan Kehakiman AS menyuntiknya dengan pentobarbital, sejenis barbiturat, di ruang pelaksanaan hukuman mati di Terre Haute, Indiana, menurut wartawan yang bertugas sebagai saksi media.

Menurut catatan mahkamah, Vialva dan rakan-rakannya mencari seseorang untuk dirompak ketika mereka mendapati Todd Bagley menggunakan telefon berbayar di sebuah kedai serbaneka, dan dia setuju untuk membawa mereka menaiki keretanya.

Di tempat duduk belakang, Vialva mengeluarkan pistol dan mengarahkan Bagley dan isterinya masuk ke dalam ruang simpanan belakang kereta.

Setelah memaksa Bagley untuk mendedahkan nombor PINnya, Vialva mengeluarkan wang tunai dari akaun Bagley di ATM, walaupun jumlahnyanya kurang dari $ 100.

Dia menggunakan wang tunai itu untuk membeli makanan segera dan rokok, antara lain.

Selama beberapa jam di bahagian belakang kereta, Bagley dapat didengar memberitahu penculik mereka untuk memeluk agama Kristian.

Akhirnya, Vialva meletakkan kereta di bahagian terpencil di Fort Hood, membuka bonet dan menembak pasangan berkenaan di kepala, membunuh Todd dan membuat Stacie tidak sedarkan diri.

Setelah selesai, rakan subahatnya Brandon Bernard kemudian membakar kereta itu, dan autopsi menunjukkan bahawa Stacie Bagley mati akibat lemas.

Ia adalah pelaksanaan hukaman mati persekutuan yang keenam tahun ini, dan yang kedua minggu ini, setelah tindakan itu disambung semulaboleh pentadbiran Presiden AS Donald Trump.

Di bawah Trump, Jabatan Kehakiman kini telah menjatuhkan hukuman mati dua kali lebih banyak tahun ini daripada gabungan Presiden sebelumnya sejak tahun 1963.

Kali terakhir kerajaan AS menghukum mati enam atau lebih orang dalam satu tahun adalah pada tahun 1942, menurut Pusat Maklumat Penalti Kematian (DPIC) di Washington.

Hukuman mati ke atas Vialva, 40, berlaku ketika negara ini menghadapi perbezaan kaum dalam sistem keadilan jenayah, dengan tunjuk perasaan setiap hari berlaku di bandar-bandar AS berikutan kekejaman polis terhadap orang kulit hitam.

Dari 56 orang yang menjalani hukuman mati persekutuan, 26, atau 46%, berkulit hitam, dan 22, atau 39%, berkulit putih.

Orang kulit hitam hanya 13% daripada keseluruhan penduduk AS.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat