Menjelang Pemilihan Presiden, FDA Lulus Rawatan Kecemasan Untuk Pesakit Covid-19

- Advertisement -

WASHINGTON: Pentadbiran Makanan dan Dadah AS (FDA) semalam, mengeluarkan ‘kebenaran kecemasan’ untuk penggunaan teknik penyembuhan plasma bagi rawatan Covid-19, dengan mengatakan rawatan itu mempunyai manfaat yang diketahui dan jika wujud risiko sekalipun, ia mampu mengtasi risiko tersebut.

(Dalam bahasa mudah, rawatan ini dibenarkan penggunaan oleh FDA, sekalipun kajian menyeluruh mengenainya, belum lagi selesai).

FDA mengatakan lebih daripada 70,000 pesakit telah dirawat dengan penyembuhan plasma, yang dibuat menggunakan darah orang yang telah pulih dari jangkitan koronavirus.

“Hari ini saya dengan senang hati membuat pengumuman yang benar-benar bersejarah dalam perang kita melawan virus China yang akan menyelamatkan banyak nyawa,” kata Presiden Trump pada taklimat Rumah Putih, merujuk kepada coronavirus yang menyebabkan Covid-19.

“Tindakan hari ini secara dramatik akan meningkatkan akses kepada rawatan ini.”

Minggu lalu, Trump menuduh beberapa pegawai kesihatan cuba bermain politik mengenai penggunaan plasma sebagai rawatan pemulihan Covid-19. Ketika ditanya mengenai FDA yang tidak memberikan kebenaran tersebut, Trump mengatakan alasannya adalah (bersifat) politik.

Pada hari Ahad, satu sumber yang dekat dengan Pasukan Petugas Coronavirus Rumah Putih memberitahu CNN bahawa, FDA telah mengkaji data tambahan sebelum memberikan keputusan samada membenarkan atau tidak rawatan ini.

Pegawai ini dikatakan belum mengkaji data berkenaan secara peribadi. Mereka menambah FDA tidak diwajibkan untuk berunding dengan pihak lain di luar agensi itu (termasuk Rumah Putih) mengenai keputusannya berkaitan membenarkan atau tidak sesuatu rawatan di negara berkenaan.

Rawatan Plasma Convalescent adalah melalui darah yang diambil dari pesakit yang telah pulih dari Covid-19.

Pada akhir bulan Mac, FDA membenarkan para saintis untuk mencuba rawatan pemulihan plasma dengan pesakit dan mengkaji kesannya. Ia telah digunakan untuk merawat lebih daripada 60,000 pesakit Covid-19 setakat ini di Amerika Syarikat.

Walau bagaimanapun, seperti darah, plasma pemulihan tidak mencukupi dan mesti berasal dari penderma. Walaupun terdapat isyarat yang positif dari beberapa kajian, belum ada data percubaan klinikal secara rawak untuk plasma pemulihan bagi merawat pesakit Covid-19.

Sebilangan percubaan tersebut masih dijalankan.

Setiausaha Kesihatan AS Alex Azar, kebenaran bagi rawatan baru hanya boleh diberikan bagi kajian yang melibatkan lebih 70,000 sukarelawan.

“Data yang kami kumpulkan menunjukkan bahawa pesakit yang dirawat diperingkat awal dengan plasma yang mengandungi kadar antibodi yang tinggi, iaitu tiga hari setelah didiagnosis, mendapat manfaat paling banyak dari rawatan tersebut. Kami melihat sekitar 35% kelangsungan hidup yang lebih baik pada pesakit yang mendapat rawatan berkenaan pada peringkat itu, “kata Azar semasa taklimat Rumah Putih.

“Kami berharap untuk melihat pembangunan ubat yang mampu mengurangan kematian sebhingga 35%. Ini merupakan kemajuan besar dalam rawatan pesakit. Kemajuan besar.”

Azar t=nampaknya merujuk pada kajian nasional terhadap 35.000 pesakit yang dirawat dengan plasma pemulihan. Kajian yang dikeluarkan pada 12 Ogos itu sebenarnya masih diperingkat awal, menunjukkan bahawa hanya 8.7% pesakit yang dirawat dalam tiga hari setelah diagnosis, meninggal dunia.

Ini dibandingkan dengan sekitar 12% pesakit yang dirawat empat hari atau lebih selepas diagnosis mereka. Itu mengenai perbezaan kira-kira 37% – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat