Ukraine Sahkan Russia Tawan Bandar Bakhmut

- Advertisement -

KYIV – Presiden Volodymyr Zelensky mengesahkan Bakhmut jatuh ke tangan Russia, kata jurucakapnya hari ini, sambil mengakui ‘tiada apa-apa lagi’ di bandar yang rata selepas pertempuran perang paling lama itu.

Sehari selepas Presiden Russia, Vladimir Putin mengucapkan tahniah kepada tenteranya dan kumpulan tentera upahan Wagner yang mendakwa sudah menawan Bakhmut, Zelensky mencadangkan ia akan menjadi kemenangan untuk Moscow dalam ‘jawapan yang panjang dan penuh emosi’.

“Anda perlu faham tidak ada apa-apa di Bakhmut,” katanya ketika bersama Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden di luar sidang kemuncak G7 di Hiroshima, Jepun.

“Untuk hari ini, Bakhmut hanya di hati kami.”

Jurucakap Zelensky perlu menjelaskan bahawa Presiden Ukraine itu tidak mengesahkan kehilangan Bakhmut kepada tentera Russia.

Kehilangan Bakhmut akan menjadi simbolik besar bagi rakyat Ukraine, yang bertahan selama berbulan-bulan, mengabaikan nasihat AS untuk memberi tumpuan kepada tempat lain memandangkan kekurangan kepentingan strategik bandar itu dalam perang yang lebih luas.

Zelensky tidak menjelaskan dalam jawapannya apabila ditanya ‘Adakah Bakhmut masih dalam tangan Ukraine?’ dengan Russia mengatakan mereka sudah menawan Bakhmut.

“Saya rasa tidak, tiada apa-apa di tempat ini… hanya runtuhan dan banyak rakyat Russia yang mati,” katanya kepada pemberita.

Pengumuman pada Sabtu dari tentera Russia dibuat beberapa jam selepas Kyiv berkata pertempuran itu berterusan, sambil mengakui keadaan itu ‘kritikal’.

Bakhmut, sebuah bandar perlombongan garam yang pernah mempunyai populasi 70,000 orang menjadi tempat pertempuran paling lama dan paling berdarah dalam serangan Russia selama lebih setahun di Ukraine. – AFP

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat