Mahkamah China Larang Pengasas Syarikat Berbelanja Mewah

- Advertisement -

PENGASAS dan pengerusi HNA Group telah diperintahkan oleh mahkamah di China bahawa dia tidak dapat melakukan perbelanjaan mewah lagi setelah konglomerat penerbangan, harta tanah dan anak syarikatnya itu gagal membayar pelabur dalam satu tuntutan mahkamah.

Chen Feng dilarang menghabiskan kegiatan yang tidak penting untuk kehidupan sehari-hari dan bekerja, menurut dua perintah yang dikeluarkan oleh Mahkamah Daerah Xian Kota Beilin di provinsi Shaanxi pada hari Selasa. Chen dilarang melakukan perjalanan dengan kapal terbang atau kereta api berkelajuan tinggi tanpa persetujuan dari mahkamah.

Beliau juga diberitahu bahawa dia tidak dapat membeli harta tanah, melakukan pengubahsuaian kediamannya yang mahal, menyewa pejabat mewah atau berbelanja di hotel, kelab atau padang golf yang mahal – antara sekatan lain yang dikenakan.

HNA Group tidak membalas e-mel dari South China Morning Post untuk mendapatkan komen. Seorang wakil pasukan perhubungan media syarikat tersebut berkata, dia tidak menyedari masalah itu dan enggan mengulas.

Mahkamah Xian telah memutuskan pada bulan Mac bahawa HNA Group, bersama dengan syarikat gabungannya, perlu mengembalikan wang yang mereka berhutang kepada plaintif bernama Chai Jing dalam perselisihan yang melibatkan platform pelaburan dalam talian HNA Jubaohui.

Syarikat-syarikat itu diberitahu untuk membayar Chai lebih dari 36,000 yuan ($5,320) termasuk pinjaman asas dan faedah dalam waktu 10 hari dari keputusan Mac, menurut pengadilan. Tetapi mereka gagal melakukannya, kata perintah mahkamah pada hari Selasa.

HNA telah berjanji untuk membantu membayar balik pelabur yang melabur dalam produk sebelum 25 Januari 2020, tetapi gagal memenuhi komitmennya.

Konglomerat tersebut telah dibebani oleh hutang bernilai berbilion dolar dan sering menangguhkan komitmen pembayaran bonnya.

Syarikat-syarikat itu juga menghadapi risiko sahamnya dihapuskan di entiti luar negara seperti Swissport, firma pengendalian kargo lapangan terbang yang berpusat di Switzerland, dan Virgin Australia, syarikat penerbangan kedua terbesar di Australia.

HNA Technology, entiti milik HNA, juga digugat oleh Deloitte Advisory kerana bayaran perkhidmatan yang belum dibayar sebanyak HK $ 4 juta di Mahkamah Tinggi Hong Kong.

Syarikat itu juga ingin menjual pelbagai aset, termasuk Hong Kong Airlines, syarikat penerbangan ketiga terbesar di bandar ini, yang disimpan dengan dana sekurang-kurangnya 1 bilion yuan.

Mereka telah menjual sejumlah harta tanah, termasuk menara pejabat tepi laut utama di Shanghai dengan harga US $509 juta. Perniagaan syarikat penerbangan kumpulan itu telah dilanda wabak Covid-19, yang telah memaksa syarikat penerbangan global untuk menggantung hampir 90 peratus armada mereka.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat