Sulu: Buat kenyataan rasmi, RCI, Khaled desak gesa kerajaan

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Kerajaan wajar mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung tuntutan waris Sulu,” kata Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Dalam hal ini katanya, beliau percaya bahawa masyarakat awam berhak untuk mengetahui perkara sebenar dengan telus tanpa berbaur politik dan tanpa diolah mengikut kepentingan pihak-pihak tertentu.

“Tidak ada cara lain yang lebih absah dan sahih melainkan kenyataan rasmi daripada pihak kerajaan.

“Pihak kerajaan, Pejabat Peguam Negara khususnya, mesti tampil memberikan penjelasan rasmi yang lengkap, telus dan tulus berhubung perkara ini,” katanya dalam kenyataan pada Jumaat.

Selain itu, kata Khaled alternatif yang boleh dipertimbangkan adalah penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) di bawah Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 (Akta 119).

Menurutnya, RCI adalah forum paling neutral dan terbuka dalam meneliti serta mencari kebenaran dalam isu-isu berkepentingan nasional.

“Kita sudah mempunyai pengalaman menggunakan RCI dalam banyak isu nasional. Misalnya RCI pada tahun 2012 berkenaan isu pendatang haram di Sabah, RCI tahun 2018 berkaitan penempatan sementara dan kubur di Wang Kelian, Perlis serta RCI tahun 2022 berkenaan pengurusan dan operasi Tabung Haji.

“ Biar apa pun instrumen dan pendekatan yang dipilih oleh kerajaan akhirnya, matlamat dan fokus utama kita adalah memberikan maklumat dan pencerahan yang lengkap dan selayaknya kepada masyarakat awam,” ujarnya.

Kata Khaled lagi, kegagalan berbuat demikian pasti akan menyemarakkan perbalahan dalam kalangan banyak pihak.

Ujarnya, isu tuntutan pampasan tertunggak waris Kesultanan Sulu ke atas Kerajaan Malaysia sedang hangat dibahaskan.

“Ada yang menyalahkan kerajaan di bawah Barisan Nasional (BN) kerana menghentikan bayaran sebelum ini sehingga menyebabkan berlakunya tunggakan.

“Tidak kurang yang berhujah bahawa tuntutan semula tersebut berpunca dari kecuaian dan tindakan Pakatan Harapan (PH) semasa 22 bulan mereka memerintah yang sengaja membuka semula ruang tuntutan.

“Setiap pihak mempunyai perspektif dan versi masing-masing. Ada yang bersandarkan fakta dan ada yang sekadar merujuk kepada kompilasi laporan akhbar dan kenyataan-kenyataan pemimpin sebelum ini,” katanya.

Kesemua ini sudah tentulah mengelirukan rakyat, kata Khaled.

“Kita tidak tahu versi manakah yang harus dipegang. Paling penting, versi mana satukah yang benar dan terpakai.

“Terutamanya mereka yang tidak akan berhenti mengeluarkan versi dan dakwaan masing-masing berhubung perkara ini.

“Lebih penting, seperti yang pernah kita alami dan saksikan sebelumnya, isu ini berpotensi menjadi ancaman keselamatan yang serius,” tegasnya.

Justeru kata Khaled lagi, adalah kritikal untuk kerajaan melihat semua ini dalam konteks yang besar, berani dan profesional.

“Bersuaralah dan berilah pencerahan,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat