Huawei Dijangka Hadapi Lebih Banyak Tindakan Keras Dari Eropah dan AS

- Advertisement -

CYBERJAYA – Gergasi telekomunikasi China, Huawei Technologies kini dilaporkan sedang meningkatkan transformasi digitalnya untuk terus mendahului aliran teknologi semasa, dengan pelbagai penghasilan pelbagai produk dan strategi digital, lapor Global Times.

Laporan itu menyebut, dorongan syarikat untuk meningkatkan keupayaan dan daya tahan digitalnya datang di tengah-tengah pelbagai laporan media baru-baru ini yang mencadangkan syarikat itu mungkin menghadapi lebih banyak langkah tindakan keras di Eropah dan AS.

Pada sidang kemuncak Huawei Intelligent Finance Summit 2023 di Shanghai dari Rabu hingga Khamis, syarikat itu mengumumkan strategi utama untuk pelaburan dalam teknologi asas untuk mendalami penglibatannya dalam industri kewangan.

Dua penyelesaian inovatif – Financial Container Cloud and Cloud Native GaussDB – turut diumumkan pada sidang kemuncak itu.

Dalam ucapannya pada sidang kemuncak pada hari Rabu, Ketua Pegawai Kewangan Huawei, Meng Wanzhou berkata bahawa pendigitalan adalah daya penggerak baharu untuk pembangunan ekonomi, dan segala-galanya menjadi boleh dilihat, saling berkaitan dan pintar.

Ujar laporan itu lagi, walaupun tindakan keras oleh kerajaan AS dan beberapa sekutunya, Huawei terus melabur dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D). Pada 2022, perbelanjaan R&D syarikat mencecah rekod 161.5 bilion yuan ($22.7 bilion), menyumbang 25.1 peratus daripada hasil tahun penuh syarikat.

Sepanjang dekad yang lalu, syarikat itu telah membelanjakan lebih daripada 977.3 bilion yuan dalam R&D.

Walaupun Huawei telah menunjukkan daya tahan yang tinggi dalam menghadapi tindakan keras asing yang tidak adil, syarikat itu mungkin menghadapi lebih banyak langkah tindakan keras, menurut beberapa laporan media.

Pada hari Selasa, Financial Times melaporkan bahawa EU sedang mempertimbangkan larangan mandatori untuk menggunakan firma yang mungkin menimbulkan risiko keselamatan dalam rangkaian 5G mereka, termasuk Huawei.

Pada bulan April, sembilan senator Republikan AS menggesa kerajaan AS untuk mengenakan sekatan ke atas Huawei Cloud dan penyedia perkhidmatan awan China yang lain.

Sebagai tindak balas kepada laporan itu, Mao Ning, jurucakap Kementerian Luar China, berkata pada 26 April bahawa “kami menentang meregangkan konsep keselamatan negara secara berlebihan dan menindas syarikat China secara tidak wajar. Dengan sengaja menyekat perdagangan biasa dan pertukaran ekonomi antara China dan AS tidak akan mendapat sokongan dan akhirnya akan menjejaskan kepentingan pengguna AS.”

Susulan itu, wujud pula pihak mendakwa sekatan yang dihadapi ini adalah agenda Barat yang mahu menekan kemajuan China.

Huawei 5G telah dilarang dan ditegah di banyak negara-negara di dunia. Lebih 18 negara Barat, Timur dan Selatan turut membahaskan peranan Huawei dalam pemasangan 5G.

Anehnya Barat tidak pula menyekat teknologi 5G Melibatkan Xiaomi, mahupun Redmi ataupun Samsung Korea serta Gergasi telekomunikasi Jepun iaitu Sony.

Jadi apa yang agresifnya Huawei ini? Apa agenda mereka?

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat