Industri kurang pelakon kelas A

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Pembukaan semula sektor industri kreatif memberi kesan positif apabila semakin banyak syarikat produksi yang suatu ketika dahulu hampir lumpuh dan gulung tikar, berlumba-lumba menghasilkan kandungan baik untuk siaran televisyen (TV), pawagam atau platform digital.

Namun, disebabkan permintaan terhadap bintang nama besar terutama untuk sektor penghasilan kandungan drama TV tempatan meningkat, ketersediaan atau ‘availability’ barisan artis gred A yang dikatakan menjadi pilihan utama penyiar menjadi terbatas.

Situasi ini dikatakan makin terdesak sejak beberapa bulan lalu, hingga mendorong syarikat produksi menganjurkan sesi uji bakat bagi mencari pelakon.

 

Ayu merancang menganjurkan sesi uji bakat bulan depan bagi mencari pelakon baharu sebagai usaha membantu penerbit dan penyiar. Foto Ihsan Ayu Puteh
Ayu merancang menganjurkan sesi uji bakat bulan depan bagi mencari pelakon baharu sebagai usaha membantu penerbit dan penyiar. Foto Ihsan Ayu Puteh

 

Namun, usaha itu belum tentu dapat menyelesaikan masalah jika penyiar enggan menerima bakat baharu dalam senarai pelakon, atau dalam situasi lebih mudah, memberi peluang kepada pelakon tambahan untuk membawa peranan utama, seperti diluahkan beberapa penerbit kepada BH Online.

Secara umum, nama-nama seperti Syafiq Kyle, Shukri Yahya, Ben Amir, Sharnaaz Ahmad, Janna Nick, Mira Filzah, Nabila Razali dan beberapa pelakon lagi didakwa menjadi ‘favourite’ penyiar yang dikatakan cenderung memilih mereka atas faktor populariti, bakat dan jaminan ‘rating’.

Situasi mendesak ini mendorong penerbit dari Syarikat Kembara Sufi Production Sdn Bhd, Jaja Ishak memuat naik hantaran di Facebook (FB) baru-baru ini, meluahkan apa yang didakwa lambakan ‘job’ tetapi industri kreatif berhadapan masalah kekurangan pelakon gred A.

Jaja mendakwa, syarikatnya menyenaraikan 10 projek drama baharu, namun, tiada satu pun dapat diusahakan berikutan masalah kekurangan pelakon gred A.

Sehubungan itu, Jaja menyarankan agar penyiar dapat memberi peluang kepada pelakon pembantu dan tambahan untuk diketengahkan sebagai teraju utama.

“Selepas berakhirnya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), banyak syarikat produksi mula menyambung aktiviti penggambaran dengan kebanyakan pelakon yang terbabit dalam projek itu, perlu mendapat persetujuan stesen TV.

“Isunya sekarang, berapa ramai pelakon yang boleh diterima stesen TV? Peluang pekerjaan banyak tetapi artis yang dipersetujui tidak ramai.

“Contohnya, ‘job’ ada 20 projek, namun, pelakon utama ada tujuh orang sahaja. Mereka ini adalah pelakon yang dimahukan stesen TV seperti Syafiq Kyle, Shukri Yahya, Ben Amir, Sharnaaz Ahmad, Janna Nick, Mira Filzah dan Nabila Razali.

“Sudahlah tidak ramai, kami antara penerbit pula terpaksa berebut pelakon. Jadi, agak sukar untuk kami mendapatkan pelakon gred A.

“Disebabkan itu, saya suarakan, mengapa tidak diberi peluang kepada pelakon pembantu yang sebelum ini banyak memainkan watak ‘second lead’ atau watak utama kedua dalam produksi,” katanya.

Jaja percaya dalam menyajikan naskhah lebih segar, inisiatif memberi peluang kepada pelakon pembantu itu secara tidak langsung memberi ruang untuk penerbit dan pengarah menggilap wajah baharu yang akhirnya dilatih sebagai pelakon gred A.

“Namun, bukan sekadar stesen TV perlu beri peluang. Sebaliknya, pelakon juga kena memainkan peranan. Maksudnya, dalam isu artis perlu mempunyai pengikut tinggi di laman sosial, pelakon kena bijak buat kandungan untuk menaikkan jumlah ‘followers’.

“Seterusnya, apabila diberi watak sebagai ‘second lead’, laksanakan tugas itu dengan baik hingga stesen TV nampak dia wajar diketengahkan.

“Pelakon kena buat sehabis baik supaya ramai nampak potensinya membawa watak utama. Semua perlu memainkan peranan agar ekosistem dalam industri kreatif ini menjadi lebih berkualiti,” katanya.

Jaja berkata, syarikatnya mahu menganjurkan sesi uji bakat mencari wajah baharu untuk dijadikan pelapis kepada pelakon gred A yang semakin berkurangan.

“Sekarang saya ada 10 tajuk yang tidak boleh ‘gerak’ langsung disebabkan tiada pelakon.

“Namun, bukan sekadar itu, penulis skrip dan pengarah juga perlu wajah berbeza. Jadi, kena gerakkan ekosistem kita.

“Jangan lokek ilmu, kongsi formula yang ada agar kita boleh menghasilkan lebih ramai penggiat profesional,” katanya.

Pendapat Jaja disokong teman seperjuangan, penerbit, Datuk Ayu Puteh yang mahukan industri lakonan berkembang secara sihat.

Ayu yang mengusahakan Pencil Pictures & Records Sdn Bhd juga mahu menjalankan sesi uji bakat secara besar-besaran agar dapat memberi manfaat kepada stesen TV dan penerbit tempatan.

“Bulan depan, saya mahu anjur sesi uji bakat besar-besaran. Ini bukan sahaja untuk Pencil Pictures, sebaliknya, mahu bantu stesen TV dan penerbit lain.

“Kami juga akan beri latihan tiga bulan sehingga bakat baharu boleh ‘duduk’ dalam industri dalam keadaan yang tidak memalukan.

“Sesiapa yang rasa dirinya berbakat dan sesuai dipanggil bintang, boleh datang uji bakat,” katanya.

Ayu berkata, kekurangan pelakon gred A ketara hingga penerbit berebut mendapatkan khidmat mereka.

“Lebih membimbangkan, ramai pelakon gred A sudah berusia. Ini menyebabkan pilihan bertambah terhad. Kita boleh lihat perbezaannya di mana hero dan heroin di Thailand misalnya, rata-rata di bawah usia 30-an.

“Jadi, mereka yang sudah berusia, sepatutnya menjadi pelakon pembantu. Namun, tidaklah bermaksud mereka sudah tidak eksklusif, kita tidak merendahkan gred mereka.

“Tiada penghinaan untuk mereka menjayakan watak pelakon pembantu. Langkah ini membolehkan pelakon gred B atau C, kita naikkan menjadi gred A,” katanya.

Namun, tambah Ayu, stesen TV perlu menyambut usaha itu.

“Stesen TV kena sokong tindakan penerbit dalam menjayakan usaha ini. Sebelum pelakon mencapai gred A, dia dahulu pun gred B dan C. Kalau stesen TV tidak beri peluang, macam mana dia nak jadi pelakon gred A,” katanya.

Ayu percaya jika penerbit dan penyiar membuka lebih banyak peluang kepada pelakon pembantu, lebih ramai pelakon gred A dapat dilahirkan.

“Jika tidak diberi peluang, bagaimana kita hendak gilap pelakon itu? Apabila kita beri peluang kepada seseorang pelakon pembantu menghidupkan watak utama, usaha itu umpama kita beri semangat kepadanya untuk memperbaiki kualiti lakonan.

“Kita juga perlu sedar, stesen TV makin bertambah. Usah nanti tiada produk gara-gara menunggu pelakon gred A ada masa (untuk terima tawaran),” katanya.

 

Aida memperkenalkan bakat baharu iaitu Aedy dan dan Amelia untuk drama yang bakal disiarkan di slot Akasia TV3. Foto Ihsan A Aida
Aida memperkenalkan bakat baharu iaitu Aedy dan dan Amelia untuk drama yang bakal disiarkan di slot Akasia TV3. Foto Ihsan A Aida

 

Ayu membariskan beberapa bakat pelapis yang mempunyai potensi menjadi pelakon utama adalah seperti Meerqeen, Hun Haqeem, Wanna Ali, Daiyan Trisha, Chacha Maembong dan Raysha Rizrose.

“Semua pelakon itu boleh pergi jauh. Kita sebagai penerbit tahu pelakon terbabit berpotensi. Penerbit dan juga pengarah ada kebolehan untuk membentuk mereka menjadi pelakon bagus,” katanya.

Sementara itu, penerbit drama, Datuk A Aida bersetuju wajah baharu diberi peluang dan diketengahkan sebagai pelakon watak utama.

A Aida atau nama sebenar, Zaidah Awang berkata, usaha itu sentiasa dilakukan syarikat produksinya, A Aida Production Sdn Bhd.

“Saya banyak mengetengahkan wajah baharu kerana banyak menjalankan uji bakat. Langkah ini diambil untuk melahirkan pelapis.

“Contohnya, pelakon seperti Aedy Ashraff dan Amelia Henderson yang saya ketengah dalam drama terbaru yang akan disiarkan di slot Akasia.

“Pihak lain, saya fikir tidak terbayang hendak mengambil mereka sebagai hero dan heroin untuk slot Akasia. Lakonan mereka bagus, rupa pun okay,” katanya.

Aida memilih wajah lebih segar kerana baginya, pelakon gred A selalu tampil di TV, hingga ada kalanya membosankan.

Tambahnya, dia bersyukur setiap kali mengutarakan cadangan barisan pelakon, stesen TV jarang membantah.

“Stesen TV tiada masalah dengan saya, dari dahulu lagi. Apa yang saya cadangkan, selalunya stesen TV setuju. Sebagai penerbit, sebelum saya cadangkan pelakon, saya baca jalan cerita dengan terperinci.

“Jadi, apabila kita cadangkan nama, kita beritahu sebab kita mahu mengambil seseorang itu membawa watak dalam drama dicadangkan,” katanya.

Berita Harian

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat