Letupan Beirut: 250 Ribu Orang Hilang Tempat Tinggal

- Advertisement -

LUBNAN: Letupan kuat yang memusnahkan sebahagian besar bandar Beirut kelmarin menyebabkan beratus ribu orang hilang tempat tinggal dan terpaksa berteduh di tempat perlindungan, saudara mara dan sebagainya.

Keadaan diburukkan lagi dengan perintah berkurung selama 2 minggu yang diumumkan kerajaan semalam di bandar berkenaan.

Letupan yang turut dirasai sehingga ke kawasan yang jauh dari ibu kota itu telah menyebabkan hampir 250 ribu orang hilang tempat tinggal dan nilai kerugian mencecah USD 5 billion kepada bandar berkenaan, menurut Gabenor Marwan Abboud, ketika melawat kawasan bencana.

Sehingga petang Rabu, jumlah kematian yang disahkan telah mencapai 130 orang, dengan sekitar 5,000 yang lain cedera.

Kerajaan Lubnan, dalam rayuan kepada masyarakat antarabangsa, “meminta bantuan untuk sebuah negara yang sudah bangkit dari krisis ekonomi terbesar dan wabak koronavirus yang meningkat”.

Dan sementara sejumlah negara telah tampil memberikan sokongan mereka, kehancuran itu juga telah menimbulkan banyak inisiatif domestik yang telah menyaksikan pihak berkuasa, badan amal dan pengguna media sosial bergegas mencarikan tempat perlindungan, makanan dan air untuk mereka yang kehilangan rumah.

Hanya dalam 24 jam, kumpulan hak asasi manusia, Impact Lebanon berjaya mengumpulkan lebih dari $ 2 juta sumbangan, sementara ThawraMap, platform dalam talian yang awalnya digunakan untuk mengenal pasti lokasi untuk demonstrasi anti-penubuhan Lebanon, telah berkongsi senarai tempat perlindungan di seluruh bandar terbabit.

Sementara itu, Pertubuhan Palang Merah Lebanon, mendirikan tempat perlindungan sementara dengan makanan, peralatan kebersihan dan keperluan asas di Beirut untuk menampung sehingga 1,000 keluarga.

Aktivis seperti Rawad Taha telah melancarkan kempen dalam talian untuk mengumpulkan wang untuk membina tempat perlindungan sementara dan memperbaiki rumah yang rosak.

Pengguna media sosial di seluruh bandar juga menawarkan sokongan mereka. Dengan menggunakan hashtag “OurHomesAreOpen” dalam bahasa Arab dan Inggeris, mereka telah menawarkan tempat tidur sementara dengan memberikan nama, nombor telefon dan lokasi rumah mereka.

“Tolong DM saya jika anda atau sesiapa sahaja yang anda kenal memerlukan tempat perlindungan,” tulis pengguna Twitter Joelle Eid – Al Jazeera

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat