Peningkatan dividen KWSP beri keyakinan kepada pekerja – Effendy

- Advertisement -

KUALA LUMPUR — Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Mohd Effendy Abdul Ghani berkata dengan pengumuman peningkatan dividen Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) memberi keyakinan kepada pekerja hasil pelaburan mereka dalam simpanan KWSP.

Menurutnya ini lebih menyakinkan apabila dividen simpanan syariah menunjukkan peningkatan dividen yang tinggi.

“KWSP mempertahankan prestasi kukuh dengan dividen sebesar 5 point 5% untuk simpanan konvensional Dan 5 point 4% kepada simpanan syariah, bagi pihak pekerja kami ingin merakamkan penghargaan terima kasih Dan setinggi tinggi Tahniah kepada pihak pengurusan KWSP Yang sentiasa memastikan peningkatan dividen setiap tahun Dan juga mengekalkan pentingkan prestasi dalam pelaburan peningkatan pelaburan juga.

“Dengan peningkatan ini, kami yakin KWSP telah mengekalkan dividen Yang kukuh, memberi kepastian kepada pekerja mengenai hasil pelaburan pekerja dalam simpanan KWSP terutama dividen simpanan syariah Yang menunjukkan peningkatan dividen Yang tinggi.

“Dan kami percaya dengan peningkatan dividen Yang tinggi dalam syariah ini akan menggalakkan lebih ramai lagi pencarum pencarum untuk beralih kepada simpanan syariah,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Pihaknya berharap dengan komitmen KWSP mempertahankan dividen dapat memberi kepastian kepada pekerja mengenai pertumbuhan Simpanan Pekerja dalam jangka masa panjang.

“Ia juga boleh membantu pekerja untuk merancang kewangan bagi memastikan supaya simpananlah Hari tua mereka terus terjamin di bawah simpanan KWSP mereka,” katanya.

Terdahulu, KWSP mengumumkan dividen 5.5 peratus dan 5.4 peratus masing-masing untuk simpanan konvensional dan simpanan syariah bagi tahun 2023.

Perkara itu diumumkan Pengerusi KWSP, Tan Sri Ahmad Badri Mohd Zahir hari ini.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat