Skala kes jangkitan awal COVID-19 di Wuhan 10 kali ganda

- Advertisement -

BEIJING: Kajian dijalankan pihak berkuasa kesihatan awam China mendapati, skala kes jangkitan COVID-19 di Wuhan pada peringkat awal adalah hampir 10 kali ganda lebih tinggi.

Selain itu, kajian sama menunjukkan bandar yang menjadi pusat penularan virus berkenaan itu juga mempunyai kadar imuniti sangat pendek bagi melindungi dari dilanda semula gelombang COVID-19.

Sekitar 4.4 peratus individu yang diuji didapati mempunyai antibodi spesifik yang dapat melawan patogen, iaitu penyebab COVID-19, sekali gus menunjukkan mereka dijangkiti beberapa kali pada masa lalu.

Ia berdasarkan kaji selidik serologi terhadap lebih 34,000 orang yang dijalankan pada April oleh Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) China.

Data itu diterbitkan Isnin lalu. Dapatan juga menunjukkan bahawa Wuhan memilik populasi seramai 11 juta orang dan 500,000 daripadanya dijangkiti COVID-19.

Ia bersamaan hampir 10 kali ganda berbanding 50,000 kes disahkan positif seperti dilaporkan pihak berkuasa kesihatan pada pertengahan April lalu, ketika kaji selidik dijalankan.

China dikritik di peringkat antarabangsa pada fasa awal pengurusan wabak, sehingga virus itu tersebar ke seluruh dunia, sekali gus tercetus pandemik global sepanjang tahun sejak kemunculan kes pertama.

Amerika Syarikat (AS) mempersoalkan kewibawaan China kerana menjadi punca tercetus virus di Wuhan, sehingga secara pantas menular luas ke Eropah dan Amerika Utara.

Semakan sejumlah data membabitkan kes dan kematian menambahkan lagi kecurigaan terhadap kredibiliti China dari segi angka.

Walaupun data serologi berupaya menguatkan kembali dakwaan itu, namun bagi pihak berkuasa kesihatan, perkara itu adalah satu kelaziman untuk melaporkan kes ketika wabak akut memandangkan kemampuan ujian terbatas dan hospital dibanjiri pesakit.

COVID-19 adalah wabak yang mampu menjangkiti manusia secara senyap tanpa gejala sehingga sakit dan kemudian menjadikan kesihatan seseorang bertambah buruk.

Kaedah pengawasan serologi digunakan secara meluas oleh profesional kesihatan seluruh dunia untuk mengukur skala sebenar wabak penyakit merangkumi COVID-19 hingga ke AIDS dan hepatitis.

Penyebaran penyakit dari kajian terbabit dapat mendorong usaha pembangunan vaksin dan mitigasi.

Tinjauan CDC China menunjukkan kesan virus di luar Wuhan tidak terlalu kuat.

Kadar positif untuk antibodi merosot sehingga 0.44 peratus di seluruh wilayah Hubei, yang dikenakan perintah berkurung selama tiga bulan.

Hanya dua orang diuji positif untuk antibodi dalam kalangan 12,000 yang menjalani kaji selidik di enam bandar dan wilayah China yang lain termasuk Beijing, Shanghai dan Guangdong.

Situasi ini menunjukkan penyebaran meluas virus itu di negara lain adalah sangat rendah.

Menurut CDC China, kadar kebolehjangkitan di Wuhan secara umumnya sejajar dengan dapatan di negara lain selepas gelombang jangkitan pertama.

Kadar positif antibodi di Sepanyol dan Switzerland pada musim bunga masing-masing adalah 6.2 peratus serta 11 peratus.

– BLOOMBERG/BERITA HARIAN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat