40 Pesawat Perang Menceroboh, Situasi Tegang Taiwan & China Semakin Memuncak

- Advertisement -

PRESIDEN Taiwan menuduh Beijing sengaja menimbulkan ketegangan di Asia Timur, setelah pesawat perang China melintasi garis tengah sensitif di selat sempit yang memisahkan daratan dan pulau yang memerintah secara sendiri itu, hampir 40 kali pada hari Jumaat dan Sabtu.

Secara bersama dan berulang, yang datang dari pelbagai arah dan melibatkan gabungan jet pejuang canggih dan pengebom berat, tanpa sejarah moden yang menunjukkan keadaan seperti ini pernah berlaku, ketegangan nampaknya semakin memuncak antara kedua negara.

“Apa yang kita lihat sekarang bukan hanya sekadar situasi (pesawat perang) melintasi Selat Taiwan, tetapi juga situasi serantau. Aktiviti ketenteraan China baru-baru ini, terutama dalam beberapa hari terakhir, jelas merupakan ancaman kekuatan, yang merupakan sebahagian dari serangan lisan dan ancaman ketenteraan mereka. (menentang Taiwan), “kata Presiden Tsai Ing-wen kepada wartawan pada hari Ahad.

Peningkatan aktiviti ketenteraan China berlaku ketika Keith Krach, Setiausaha Rendah Negara Amerika tiba untuk urusan ekonomi, tenaga dan alam sekitar di ibu negara pulau itu Taipei, menjelang upacara peringatan pada hari Sabtu untuk mantan Presiden Taiwan Lee Teng-hui yang meninggal dunia baru-baru ini.

Kunjungan tiga hari Krach ke pulau itu dikecam oleh Beijing, dengan jurucakap Kementerian Luar Negeri negara itu menuntut kedua-dua pihak “segera menghentikan” lawatan rasmi.

Susulan lawatan itu – yang menandakan peningkatan hubungan antara Taipei dan Washington, China bertindak balas dengan meningkatkan latihan ketenteraan di perairan sekitar pulau yang terus dilihat Beijing sebagai wilayahnya yang tidak dapat dipisahkan dari negara itu walaupun kedua-dua pihak telah diatur secara terpisah selama lebih dari tujuh dekad.

Foto Kementerian Pertahanan Taiwan menunjukkan pesawat pengebom jenis H-6 milik Tentera Udara Tentera Pembebasan Rakyat China yang dipintas oleh pesawat pejuang Taiwan pada hari Jumaat.

Garis tengah Selat Taiwan telah menjadi sempadan kawalan yang tidak formal tetapi dihormati oleh Beijing dan Taipei.

Menurut laporan kerajaan Taiwan dan Amerika Syarikat, sebelum akhir minggu lepas, pesawat perang Beijing hanya menyeberangnya dengan sengaja tiga kali sejak tahun 1999 – sekali pada bulan Mac 2019, sekali pada bulan Februari tahun ini, dan sekali lagi semasa lawatan oleh Setiausaha Kesihatan dan Perkhidmatan Manusia AS Alex Azar pada bulan Ogos tahun ini.

Pada hari Jumaat dan Sabtu, sejumlah 37 pesawat China, gabungan pesawat pengebom H-6, pesawat pejuang J-10, J-11 dan J-16, dan pesawat perang anti-maritim Y-8, telah melintasi garis median, menurut kenyataan akhbar Kementerian Pertahanan Taiwan.

Kementerian berkata dalam satu kenyataan bahawa ia “mengeluarkan amaran radio, mengerahkan jet pejuang dan mengaktifkan sistem peluru berpandu pertahanan udara untuk memantau kegiatan tersebut.” Dalam ucapannya, Tsai mengatakan bahawa tindakan tersebut akan membuat negara-negara lain di rantau ini “lebih sadar akan ancaman yang ditimbulkan oleh China.” – CNN

 

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat