Kapal Tentera Laut China ‘mengekori’ rapat kapal Filipina di kepulauan Spratlys

- Advertisement -

MANILA- Filipina memaklumkan sebuah kapal Tentera Laut China “membayangi” kapal pengawal pantainya dalam perjalanan ke pulau yang diduduki Filipina di Laut China Selatan.

Insiden terbaru ini berlaku ketika kedua-dua negara yang menegaskan tuntutan maritim bertindih.

Pengawal Pantai Filipina mengeluarkan isyarat radio kepada kapal Tentera Laut China yang mengikuti kapalnya pada hari Selasa, tetapi tidak mendapat sebarang maklum balas, kata jurucakap Commodore Jay Tarriela pada Khamis dari pulau Thitu di Spratlys.

Bloomberg melaporkan, selain kapal tentera laut, 13 kapal militia China dan dua bot pengawal pantai China juga kelihatan dari Thitu — sebuah pulau dengan kira-kira 250 penduduk Filipina — ketika kapal Filipina menghampiri kawasan itu, Tarriela memberitahu sekumpulan wartawan yang menyertai misi maritim minggu ini.

Dalam perjalanan ini, pihak berkuasa Filipina juga akan menilai status sumber marin di kawasan itu, kata jurucakap itu.

Kenyataan pengawal pantai Filipina itu dibuat selepas tentera negara itu pada hari Rabu berkata sekurang-kurangnya 30 kapal China, termasuk sebuah kapal Tentera Laut Tentera Pembebasan Rakyat, dikesan di sekitar kawasan di Laut China Selatan yang didakwa Filipina sebagai sebahagian daripada wilayahnya.

Kenyataan berturut-turut itu menggariskan operasi pengawasan maritim yang semakin giat, ketika ketegangan antara Manila dan Beijing semakin memuncak.

Kapal-kapal China itu dilihat pada hari Selasa, pada hari yang sama Presiden Ferdinand Marcos Jr. memberitahu Bloomberg bahawa ancaman terhadap negaranya daripada tuntutan meluas Beijing di Laut China Selatan semakin meningkat dan bahawa Filipina “mesti berbuat lebih banyak untuk mempertahankan wilayah kita.”

Di Scarborough Shoal, kawasan nelayan tradisional Filipina, tentera melihat enam kapal pengawal pantai China dan lapan kapal militia China, kata tentera.

Di Thomas Shoal Kedua, di mana Filipina mengekalkan kapal era Perang Dunia-II yang dikaramkan, terdapat enam bot nelayan China dan sebuah kapal pengawal pantai.

Ketegangan antara Manila dan Beijing meningkat semula bulan ini berikutan perlanggaran antara kapal pengawal pantai mereka semasa operasi bekalan semula Filipina ke pos tenteranya di Second Thomas Shoal.

Manila kemudian berkata bahawa dua kapal pengawal pantai China juga mengerahkan meriam air terhadap bot bekalan yang disewa Filipina, mendorong kedua-dua negara untuk berdagang aduan diplomatik mengenai situasi itu.

Setiausaha Negara Antony Blinken, dalam lawatan ke Manila minggu ini, mengkritik “tindakan provokatif” China di perairan yang dipertikaikan ketika beliau mengesahkan komitmen keselamatan AS terhadap Filipina.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat