Ada Pemimpin PKR Pilih Untuk Bercuti Ketika Parti Dikhianati, Kata Saifuddin

- Advertisement -

CYBERJAYA – Ketika berlaku pengkhianatan dalam PKR, ada dalam kalangan pemimpin parti itu yang memilih untuk bercuti, kata Setiausaha Agungnya, Saifuddin Nasution Ismail, dipetik dari laporan Malaysiakini hari ini.

“Sukarnya KEADILAN bergerak tatkala sejumlah pimpinan utama khianat. Yang tinggal pula ada yang memilih bercuti.

“Tugas mengukuh parti digalas DSAI (Datuk Seri Anwar Ibrahim) dan pimpinan lain yang tinggal,” katanya.

Laporan itu berkata, penghianatan yang dimaksudkan Saifuddin merujuk kepada tindakan ahli-ahli parlimen PKR – diketuai bekas timbalan presidennya – Datuk Seri Azmin Ali yang meninggalkan parti ketika berlaku krisis politik ‘Langkah Sheraton’ pada Feb 2020.

Ekoran ‘Langkah Sheroton’ itu menyaksikan kerajaan Pakatan Harapan (PH) tumbang, dan Azmin serta kumpulannya menyertai Bersatu bagi membentuk kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Menurut laporan itu lagi, meskipun Saifuddin tidak menyebut nama pemimpin PKR yang dikatakan memilih untuk bercuti itu, beliau dipercayai merujuk kepada bekas naib presiden PKR, Rafizi Ramli.

Rafizi tidak aktif dalam politik sejak pemilihan PKR pada penghujung 2018, apabila dia tewas tipis kepada Azmin dalam perebutan jawatan timbalan presiden.

Namun pada 15 Mac lalu Rafizi membuat kejutan apabila mengumumkan akan bertanding jawatan timbalan presiden pada pemilihan PKR akan datang.

Nama Saifuddin sendiri disebut-sebut akan mencabar jawatan berkenaan di samping bekas pembantu Anwar, Farhash Wafa Salvador Mubarak.

Sebelum ini Rafizi dilihat sebagai pemimpin PKR yang lantang dan pernah beberapa kali mengkritik keputusan yang dibuat parti itu, kata laporan itu lagi.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat