Awas! Pil Ivermectin Palsu Sedang Berleluasa Di Pasaran

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Penyebaran maklumat di media sosial mendakwa ‘pil cegah mati’ Ivermectin mampu melawan jangkitan virus covid-19 menjadi punca kemasukan dan penyeludup pil itu dari luar negara.

Bagaimanapun, orang ramai yang taasub terhadap ubat antiparasit itu terdedah kepada penipuan pembelian pil Ivermectin palsu yang kini dijual berleluasa oleh sindiket melalui media sosial.

Sumber Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) berkata, penularan pelbagai maklumat mencurigakan di media sosial mendakwa Ivermectin mampu mencegah kematian dan kesan serius akibat Covid-19 menyebabkan permintaannya meningkat mendadak.

“Walaupun perkara itu masih di peringkat kajian klinikal, ramai yang berusaha membeli dan mendapatkan pil pembunuh cacing ini yang secara dasarnya bekerja di bahagian saluran pencernaan dan tidak diserap tubuh,” katanya.

Menurutnya, Bahagian Penguatkuasa Farmasi (BPF) KKM baru-baru ini turut menyerbu beberapa premis dikesan menjual Ivermectin yang didakwa berupaya merawat jangkitan Covid-19.

“Pil Ivermectin ini berharga sekitar 50 sen sebiji (sebelum pandemik Covid-19) sebaliknya dijual pada harga mencecah RM5 sebiji.

“Kenaikan hampir sembilan kali ganda berbanding harga asal menunjukkan ramai pihak dan sindiket membuat untung besar melalui penjualan pil Ivermectin ini.

“Malah satu papan pil ini (10 biji) yang sebelum ini dijual pada harga RM5, kini dijual pada harga RM60 termasuk caj penghantaran pos.

“Jual beli pil Ivermectin secara dalam talian semakin ‘hangat’ susulan ramai pihak berkongsi fakta mendakwa Ivermectin antara peluang terakhir menyelamatkan nyawa pesakit covid-19.

“Malah keadaan panik di kalangan masyarakat susulan kenaikan kes Covid-19 turut menjadi faktor pil Ivermectin menjadi buruan ramai hingga sanggup membayar harga tinggi,” katanya.

Menurutnya, pihak BPF mendapat maklumat beberapa klinik swasta turut menjadi pengedar pil Ivermectin kepada orang ramai walaupun ia jelas menyalahi amalan perubatan.

“Ia membabitkan beberapa premis di Lembah Klang dan negeri yang mempunyai kes jangkitan tinggi Covid-19,” katanya.

Beliau berkata, pihak BPF turut merampas pil Ivermectin yang dikesan cuba diseludup masuk ke negara ini melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) oleh sindiket tertentu.

“Pihak BPF yakin ada pil Ivermectin tiruan turut berada di pasaran ketika ini. Saya yakin ramai individu di luar sana tidak dapat membezakan pil Ivermectin palsu dan tulen.

“Kebimbangan wujud apabila semakin ramai individu memakan pil ini dan melakukan rawatan secara kendiri tanpa merujuk doktor.

“Lebih menakutkan apabila individu yang tiada asas pendidikan perubatan turut terjebak dan menjadi penjual Ivermectin.

“Mereka ini berkongsi pautan berita atau artikel diperoleh di laman sosial untuk menyakinkan pembeli mencuba pil Ivermectin,” katanya.

Menurutnya, masyarakat harus sedar bahawa tindakan KKM melarang penggunaan Ivermectin secara bebas adalah untuk melindungi nyawa rakyat termasuk pesakit covid-19.

“Jangan mudah mengambil pil Ivermectin tanpa rawatan perubatan yang sah. Ini kerana Ivermectin adalah racun kumpulan B dan tidak boleh diperolehi tanpa preskripsi sah.

“Menjual pil Ivermectin boleh diambil tindakan mengikut Peraturan 7(1)(a) peraturan-peraturan kawalan dadah dan kosmetik 1984 yang turut boleh didakwa mengikut Akta Jualan Dadah 1952.

Awal Jun lalu, KKM bersama Institut Penyelidikan Klinikal (ICR) memulakan ujian klinikal bagi mengkaji kesan serta keberkesanan penggunaan Ivermectin untuk merawat pesakit Covid-19 yang berisiko tinggi di 12 hospital kerajaan,” katanya dalam satu kenyataan.

Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dilaporkan berkata, Ivermectin adalah sejenis ubat antiparasit yang diluluskan Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan Amerika Syarikat (FDA) serta digunakan secara meluas bagi merawat beberapa penyakit tropika terabai, termasuk onchocerciasis, strongyloidiasis dan helminthiases, namun belum ada bukti konklusif untuk mengesyorkan penggunaan Ivermectin bagi merawat Covid-19.

Penggunaan off-label Ivermectin meraih perhatian masyarakat antarabangsa susulan beberapa kajian kes dan ujian klinikal menunjukkan keputusan yang baik dalam merawat Covid-19.

Bagaimanapun, pihak FDA tidak meluluskan penggunaan Ivermectin bagi merawat dan mencegah Covid-19 pada manusia dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) hanya mengesyorkan penggunaannya dalam ujian klinikal dengan pesakit perlu dipantau doktor pakar dan penyelidik berpengalaman untuk menjamin keselamatan serta keberkesanannya.

Pada 11 Julai lalu, Dr Noor Hisham mengeluarkan kenyataan tidak menolak kemungkinan meluluskan penggunaan Ivermectin bagi merawat pesakit Covid-19 jika terdapat bukti kukuh menjelaskan keberkesanan dan kesan sampingannya.

Beliau berkata, KKM ketika ini hanya membenarkan penggunaan Ivermectin secara off label sehingga kajian menyeluruh dijalankan. – Hmetro

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat