Suruhanjaya EU Larang Guna Huawei, ZTE, Gesa Negara Lain Turut Melakukannya

- Advertisement -

CYBERJAYA – Suruhanjaya Eropah pada Khamis lalu mengumumkan bahawa ia tidak akan menggunakan perkhidmatan telekomunikasi 5G yang disediakan oleh syarikat Huawei dan ZTE dari China atas sebab risiko keselamatan.

“Keselamatan rangkaian adalah penting untuk kita semua di Eropah,” kata Pesuruhjaya EU untuk Pasaran Dalaman, Thierry Breton dalam sidang media seperti dilaporkan Agensi Anadolu.

Dalam laporan itu, Breton berkata setakat ini hanya 10 negara anggota EU telah melaksanakan pengesyoran peralatan 5G mengenai sekatan atau mengecualikan pembekal kerana menimbulkan risiko keselamatan kepada kerajaan EU.

“Ini terlalu perlahan, dan ia menimbulkan risiko keselamatan utama dan mendedahkan keselamatan kolektif Kesatuan kerana ia mewujudkan pergantungan utama untuk EU dan kelemahan yang serius.

“Kami meminta perkhidmatan dan penyedia sambungan kami bebas daripada Huawei dan ZTE, yang terpakai kepada kontrak baharu dan sedia ada. Ia terpakai kepada semua premis Suruhanjaya EU Eropah, dan kami menyeru institusi EU lain untuk mengikutinya,” kata Breton.

Istilah ‘vendor berisiko tinggi’ biasanya digunakan untuk menunjukkan pembekal peralatan ICT yang mungkin berisiko bersubahat dengan kuasa musuh. Negara-negara Barat semakin berhati-hati terhadap Huawei dan syarikat China yang lain kerana undang-undang keselamatan China mungkin memaksa syarikat untuk mendedahkan data kepada Beijing.

Namun, tidak semua negara EU telah berada dalam barisan. Terutamanya Jerman telah keberatan untuk mengambil tindakan yang mungkin menjejaskan hubungan komersialnya dengan China.

Larangan Suruhanjaya bermakna bukan sahaja eksekutif EU tidak akan menggunakan vendor berisiko tinggi ini, tetapi mana-mana syarikat yang menyediakan perkhidmatan kepada mereka juga tidak boleh menggunakan pembekal China.

Suruhanjaya Eropah akan melaksanakan prinsip peralatan 5G kepada perolehan perkhidmatan telekomunikasinya sendiri untuk mengelakkan pendedahan kepada Huawei dan ZTE, kata Breton.

Beliau juga menegaskan bahawa badan eksekutif EU menggesa negara anggota untuk mempercepatkan keputusan untuk menggantikan pembekal berisiko tinggi daripada rangkaian 5G mereka.

“Keselamatan rangkaian 5G adalah penting. Ia adalah infrastruktur kritikal dalam hak mereka sendiri dan untuk sektor lain yang bergantung kepada mereka, seperti tenaga, pengangkutan, kesihatan dan kewangan,” jelas Breton.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat