Colombia halau Duta Israel, tuntut mohon maaf dan pergi

- Advertisement -

BOGOTA – Colombia menuntut Duta Israel di negara itu, Gali Dagan meminta maaf dan pergi di tengah-tengah konflik Israel dan Palestin.

Menteri Luar, Alvaro Leyva berkata duta Israel di negara itu, Gali Dagan, “sekurang-kurangnya, meminta maaf dan pergi” selepas mengkritik perbandingan yang dibuat Presiden Gustavo Petro mengenai serangan Israel ke atas Gaza dengan penganiayaan Nazi terhadap orang Yahudi.

Leyva menyelar di media sosial mengenai “kekasaran” respons Israel terhadap Petro, sambil menambah “malu”.

Israel mengisytiharkan perang ke atas Hamas selepas operasinya merentasi sempadan Gaza-Israel dalam serangan mengejut pada 7 Oktober dan menyerang bandar, penempatan dan pangkalan tentera Israel, membunuh ribuan rakyat.

Israel telah bertindak balas dengan pengeboman yang telah membunuh sekurang-kurangnya 2,750 orang di Semenanjung Gaza, kebanyakannya rakyat Palestin biasa.

Presiden berhaluan kiri pertama Colombia menegaskan bahawa “rakyat demokratik tidak boleh membenarkan Nazisme untuk menubuhkan semula dirinya dalam politik antarabangsa.”

Pada hari Ahad, Israel, salah satu pembekal utama senjata kepada tentera Colombia, berkata ia “menghentikan eksport keselamatan” ke negara Amerika Selatan itu ketika pertelingkahan diplomatik semakin memuncak.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat