PM Ajak Rakyat Bersatu Keluar Daripada Kemelesetan Ekonomi Pasca Pandemik

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memberitahu tidak mudah untuk kerajaan membina semula ekonomi setelah mengharungi pandemik COVID-19.

“Membina semula ekonomi bukanlah sesuatu yang mudah, oleh itu adalah penting bagi rakyat Malaysia untuk terus bersatu ketika negara mengharungi jalan keluar daripada kemelesetan ekonomi yang disebabkan oleh pandemik ini,” kata beliau dalam ucapan perasmian yang dirakam lebih awal pada Sidang Kemuncak Ekonomi dan Teknologi China Global (GCET) di George Town pada Khamis.

Memetik Bernama Perdana Menteri berkata, falsafah yang menyokong perniagaan Malaysia dibuktikan dengan komitmen kerajaan terhadap konsep perkongsian awam-swasta.

“Justeru, saya menyeru sektor swasta untuk menjadi pemangkin kepada pembaharuan bagi memacu kemampanan dan seterusnya menyumbang kepada matlamat kolektif kita untuk menjadikan Malaysia lebih berdaya tahan,” katanya.

Ismail Sabri berkata, Malaysia menawarkan kelebihan yang tiada tandingan kepada pelabur bukan sahaja sebagai gerbang masuk ke ASEAN, tetapi juga kepada pasaran dunia sementara beberapa organisasi antarabangsa dalam laporan terkini mereka membuktikan keberkesanan dasar yang dilaksanakan kerajaan.

Sebagai contoh, beliau berkata Pusat Daya Saing Dunia (IMD) menempatkan Malaysia sebagai negara ke-25 paling berdaya saing dalam kalangan 64 ekonomi pada 2021 dan Forum Ekonomi Dunia mengenai Indeks Kesediaan Rangkaian 2016 meletakkan Malaysia di tempat ke-6 kerajaan paling arif digital daripada 139 ekonomi.

Bagaimanapun, Ismail Sabri berkata dalam mengiktiraf potensi ekonomi China, Malaysia mempelopori jangkauan diplomatik ke negara itu dan menjadi negara anggota ASEAN pertama yang merasmikan hubungan diplomatik dengan China pada 1974.

Beliau berkata bersandarkan kepada persahabatan yang erat dan berkekalan ini, Malaysia dan China terus mengukuhkan hubungan ekonomi, walaupun semasa krisis semasa dan China telah menjadi rakan dagang terbesar Malaysia sejak 2009, menyumbang 18.6 peratus daripada jumlah perdagangan Malaysia pada 2020.

“Eksport ke China mencatatkan paras tertinggi baharu pada 2020, berkembang sebanyak 11.1 peratus kepada US$37.77 bilion dan China juga merupakan sumber import terbesar Malaysia, menyumbang 21.5 peratus daripada jumlah import,” katanya.

Mengenai pelaburan, Perdana Menteri berkata China muncul sebagai pelabur asing terbesar dalam sektor pembuatan di Malaysia dari 2016 hingga 2020.

Beliau berkata sepanjang lima tahun ini, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri melalui agensinya, Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) meluluskan 243 projek dengan jumlah pelaburan US$14.91 bilion, menyediakan lebih 50,000 peluang pekerjaan di Malaysia.

“Syarikat China yang terkenal seperti Huawei, Longi Solar, Jinko Solar, Alliance Steel, Alibaba Group, Geely Auto Group, Xiamen University dan banyak lagi telah menjadikan Malaysia sebagai destinasi pelaburan pilihan masing-masing. Kehadiran syarikat-syarikat terkenal dunia ini adalah bukti ekosistem mesra perniagaan Malaysia,” katanya.

Sidang kemuncak GCET satu hari yang diadakan bertujuan mempromosikan kerjasama dan diplomasi perniagaan, budaya dan ekonomi digital turut dihadiri Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Ahmad Fuzi Abdul Razak, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong dan Duta China ke Malaysia Ouyang Yujing.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat