Pertama Kali Dalam 138 Tahun, Bank Pusat Jepun Lantik Wanita Sebagai Pengarah Eksekutif

- Advertisement -

TOKYO: Bank Pusat Jepun yang dikenali sebagai Bank of Japan semalam. buat pertama kalinya sejak 138 tahun dulu, melantik seorang wanita sebagai Pengarah Eksekutifnya.

Tokiko Shimizu, 55-tahun yang dilantik sebagai Pengarah Eksekutif dalam rombakan semula bank pusat tersebut, akan menjadi antara 6 Pengarah Eksekutif yang menjalankan urusan seharian bank berkenaan.

Shimuzu mula bekerja di Bank of Japan pada tahun 1987. Beliau memegang peranan di bahagian pasaran kewangan dan dalam operasi pertukaran mata wang asing, dan merupakan pengurus besar Eropah dan ketua perwakilan di London antara 2016 dan 2018.

Bank of Japan ditubuhkan pada Oktober 1882.

Wanita merangkumi 47% daripada tenaga kerja bank pusat tetapi dari jumlah tersebut, hanya 13% wanita menjawat jawatan pengurus kanan dan 20% lagi wanita menjawat jawatan pakar yang berurusan dengan urusan undang-undang, sistem pembayaran dan wang kertas, menurut data bank itu sendiri.

Wanita mempunyai wakil dalam Lembaga Polisi Bank Pusat Jepun – badan pembuat keputusan tertinggi yang bertanggungjawab untuk menetapkan dasar monetari – sejak ia ditubuhkan pada tahun 1998. Tetapi hanya satu daripada sembilan anggota dewan itu adalah seorang wanita, dan bank itu tidak pernah mempunyai seorang gabenor wanita, tidak seperti Rizab Persekutuan atau Bank Pusat Eropah.

Selama sedekad yang lalu, cabaran demografi dan peningkatan jumlah wanita di pengajian tinggi, perlahan-lahan mula mengubah struktur pengurusan yang dikuasai oleh lelaki Jepun.

Tetapi sementara wanita menyumbang 51% daripada populasi Jepun, menurut data Bank Dunia 2018, negara tersebut berada di kedudukan 121 dari 153 negara dalam indeks jurang gender menurut Global Forum Ekonomi Sedunia (WEF).

Negara itu juga berada di kedudukan terbawah antara negara-negara G7 untuk kesetaraan gender, menurut WEF, walaupun Perdana Menteri Shinzo Abe berjanji untuk memberdayakan wanita yang bekerja melalui sebuah kebijakan yang disebut “womenomics” – CNN

-SuaraTV

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat