KUALA LUMPUR – Kerajaan dan kementerian berkaitan mesti bertanggungjawab dalam menangani masalah yang dihadapi jemaah umrah,” kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketua Pembangkang memberitahu beliau maklum akan isu yang tular baru-baru ini berkaitan jemaah yang pulang dari mengerjakan ibadah umrah baru-baru ini.

“Mereka dilaporkan diminta untuk menjalani proses kuarantin di hotel-hotel yang ditetapkan oleh pihak berkuasa. Kuarantin di rumah tidak dibenarkan sama sekali.

“Ini tentunya melibatkan kos kuarantin yang tinggi dan membebankan kepada mereka.

“Kerajaan atau kementerian bertanggungjawab mesti cepat dan tuntas dalam menangani isu ini dari terus melarat,” desak Presiden PKR itu.

Beliau turut berkongsi tangkap layar mengenai 280 jemaah umrah yang tiba di KLIA pada 3 Januari dikenakan arahan wajib kuarantin 8 hari di hotel yang ditetapkan kerajaan dengan kos RM250 ke RM335 sehari dan ditanggung sendiri.

Terdahulu, kerajaan menangguhkan kebenaran mengerjakan umrah bermula 8 Januari bagi membendung penularan varian Omicron.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar, dilaporkan berkata, ia susulan kebimbangan penularan varian berkenaan akibat ketidakpatuhan jemaah umrah kepada prosedur kuarantin di kediaman masing-masing menyebabkan berlakunya jangkitan dalam kalangan ahli keluarga.