Pemimpin Politik Kaya Tiada Integriti?

- Advertisement -

Saya tertarik dengan lontaran penganalisis politik Dr Muhammad Asri Mohd Ali bahawa UMNO hilang integriti kerana kebanyakan pemimpin UMNO dan exco Pemuda UMNO adalah jutawan sekaligus mencemarkan integriti parti.

Felo MPN yang juga pengkaji politik, Muhammad Asri Mohd Ali, menimbulkan persoalan tersebut ketika bertanya kepada Ketua Pemuda UMNO, Dr Asyraf Wajidi bagaimana cara untuk melahirkan pemimpin yang dapat mempamerkan contoh etika dan akhlak baik seperti Canselor Jerman Angela Merkel, bagi melahirkan masyarakat yang tidak korup.

Dr Asri juga mendakwa, exco berkenaan tidak mungkin akan menang jika mereka bukan jutawan, malah mencabar Asyraf menamakan seorang individu bukan jutawan dalam barisan exco Umno.

Sebahagian kenyataan Dr Asri itu benar. UMNO telah berubah dari parti yang diurus oleh guru-guru kepada kumpulan mereka yang berjaya dalam perniagaan dan bidang profesional.

Suatu masa dahulu guru adalah antara kumpulan teratas dalam stratafikasi masyarakat Melayu kerana faktor pendidikan dan kewangan yang stabil. Ini kerana stratafikasi sosial orang Melayu pada masa tersebut meletakkan guru dan pagawai daerah antara tokoh masyarakat.

Zaman dahulu kalau hendak kahwinkan anak pun antara keutamaannya ialah guru, pegawai kerajaan, polis dan askar. Maka tidak hairanlah guru menguasai kepimpinan UMNO.

Namun zaman telah berubah. Orang Melayu telah maju dan berjaya dalam bidang perniagaan dan usahawan.
Kumpulan ini telah berada di bahagian atas stratafikasi sosial masyarakat. Malahan ada guru yang mula berniaga dan berjaya telah meninggalkan profesion mereka sekaligus menunjukkan kedudukan usahawan dalam masyarakat lebih tinggi.

Kejayaan kumpulan usahawan ini mengubah kehidupan diri, keluarga dan masyarakat setempat telah mengangkat status mereka.

Justeru seiring dengan perubahan zaman ramailah orang kaya mula menguasai kepimpinan UMNO. Ini adalah satu kejayaan UMNO.

UMNO berubah dari dipimpin oleh mereka yang hanya mempunyai kemahiran mengajar kepada mereka yang mempunyai kemahiran membuat perubahan dan berorientasikan kejayaan dalam hidup.

Bagaimanapun pandangan Dr Muhammad Asri tidak salah sepenuhnya. Ada dalam kalangan pemimpin UMNO yang berperangai tidak senonoh, menjadi tamak haloba dan merosakan imej UMNO.

Namun ramai juga yang kaya sebelum memegang apa-apa jawatan dan menggunakan kekayaan mereka membantu parti di peringkat bahagian dan cawangan untuk terus bergerak.

Mereka juga membantu rakyat bawahan yang ditimpa musibah dan kesempitan hidup. Inilah tradisi budaya kerja-kerja politik UMNO yang bukan sekadar membuat dasar untuk negara tetapi menjadikan agenda kebajikan rakyat sebagai satu keutamaan.

Berbalik kepada ramai jutawan menjadi pemimpin UMNO. Realitinya adalah tidak masuk akal dalam dunia hari ini untuk UMNO memilih seorang Ketua bahagian yang makan gaji.

Jika seorang pemimpin mengharapkan sumber pendapatan dari orang lain, bagaimana beliau hendak memimpin dan membuat perubahan?

Malah saya berpandangan mempunyai Ketua Bahagian atau Exco pemuda yang kaya juga adalah satu kaedah memilihara intergriti. Apabila kaya mereka tidak mudah dijual beli atau digertak.

Jadi mengaitkan kekayaan pemimpin UMNO dengan ketiadaan integriti adalah tidak munasabah. Integriti ialah soal bagaimana individu menjaga akhlak dan perbuatan mereka. Tidak boleh digaul sekali seolah-olah kalau pemimpin UMNO kaya sahaja mereka mesti korup.

Dalam cabaran dunia hari ini, negara memerlukan pemimpin yang tahu menguruskan organisasi, ekonomi dan politik. Ini semua hanya boleh diperolehi dari mereka yang berjaya sebagai ahli perniagaan. Ahli perniagaan bukan sekadar kontraktor. Ia boleh jadi peguam yang berjaya menguruskan firmanya. Seorang doktor yang berjaya menguruskan perniagaan kliniknya juga adalah seorang usahawan.

Barangkali kerana keterbukaan itulah UMNO sentiasa menjadi kilang kepimpinan negara. Di sinilah muncul ramai individu yAang berjaya dan berpengalaman akhirnya memberi satu kepimpinan yang baik untuk negara.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat