Bergerak Secara “ZigZag”, Kapal Tangki Ini Diserbu Pasukan Bersenjata Tentera

- Advertisement -

ANGKATAN bersenjata Britain menaiki secara paksa dan mendapatkan kembali kawalan ke atas sebuah kapal tangki minyak di Selat Inggeris pada petang Ahad berikutan laporan disyaki berlaku rampasan, menurut kementerian pertahanan Britain.

Tujuh suspek telah ditahan, dan kru kapal, Nave Andromeda, dilaporkan selamat dan baik, menurut kenyataan kementerian.

Kapal itu, yang belayar di pantai Isle of Wight, “disyaki telah dirampas,” kata kenyataan itu.

Pegawai polis Britain sebelum ini mengatakan bahawa mereka bertindak balas terhadap kejadian yang melibatkan penumpang gelap di dalam kapal tangki.

Beberapa orang dari penumpang gelap ini membuat ancaman lisan kepada kru yang berada di kapal tangki, kata polis Hampshire dari UK kepada CNN.

“Polis bimbang atas keselamatan kru di Nave Andromeda” Ahad pada 10:04 pagi GMT (6:04 pagi ET), Jack Backwell, jurucakap polis, dalam e-mel kepada CNN.

“Polis kini bekerjasama dengan rakan kongsi kami, termasuk Agensi Pengawal Maritim & Pantai dan Pasukan Sempadan, untuk menyiasat insiden ini sehingga kepada satu kesimpulan yang selamat,” kata Backwell, sambil menambah bahawa “zon pengecualian, dengan radius tiga batu, kini dikuatkuasakan di kawasan berhampiran kapal.

” Kapal sepanjang 750 kaki (228 meter) didaftarkan di Liberia, menurut PA Media. Kapal tangki itu berada di selatan pulau itu, kata polis sebelumnya.

Maklumat lanjut mengenai kejadian itu masih belum jelas. Agensi berita PA Britain telah memetik laporan mengenai cubaan rampasan oleh penumpang gelap di atas kapal tersebut.

Anggota parlimen tempatan, Bob Seely sebelumnya mencadangkan kapal itu sekarang telah dikendalikan oleh penumpang gelap yang berkenaan, semasa wawancara dengan Sky News pada hari Ahad.

“Isle of Wight Radio melaporkan – dan mereka mempunyai kontak yang sangat baik di Coastguard – walaupun diberitahu untuk tidak menjatuhkan sauh, kapten telah menurunkan sauh dan kapal itu mungkin sekarang berada di bawah kawalan penumpang gelap itu, “Kata Seely.

Dua helikopter Coastguard dilihat berlegar-legar di sekitar kapal, menurut Isle of Wight Radio, yang juga melaporkan bahawa zon pengecualian sejauh tiga batu telah ditempatkan di sekitar daerah selatan Sandown di pantai timur pulau itu.

Menurut data lalu lintas laut, kapal tangki itu berlepas dari Lagos, Nigeria, pada 6 Oktober dan akan berlabuh di Southampton di pantai selatan England pada pukul 10:30 pagi GMT (6:30 pagi ET) pagi Ahad.

Sebaliknya, kapal membuat beberapa pergerakan secara zig-zag di luar Isle of Wight dalam beberapa jam.

Bob Sanguinetti, ketua eksekutif Dewan Perkapalan UK, mengatakan kepada Sky News bahawa zig-zagging “mungkin merupakan cara untuk memberi amaran kepada pihak berkuasa.”

Kapal itu juga sepatutnya menghubungi pihak berkuasa melalui radio, bagaimanapun tidak melakukannya, katanya – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat