Perbalahan Apple Dgn Epic, Peminat ‘Fortnite’ Bakal Jadi Mangsa

- Advertisement -

PERBALAHAN Epic Games dengan Apple berikutan bayaran 30% di App Store semakin parah, dengan pencipta permainan “Fornite” itu mendakwa, mereka memerlukan campur tangan mahkamah persekutuan untuk mengelakkan gergasi teknologi itu mengambil tindakan balas dan “menghancurkannya”.

Epic, popular dengan permainan video “Fortnite,” mengatakan pada hari Isnin bahawa Apple mengancam akan mengeluarkan akaun pembangunannya dalam masa kurang dari dua minggu kecuali mereka mematuhi peraturan App Store mengenai pembayaran dalam aplikasi.

“Apple mengeluarkan ‘Fortnite’ dari App Store dan telah memaklumkan Epic bahawa pada hari Jumaat, 28 Ogos, Apple akan menghentikan semua akaun pembangunan kami dan mengeluarkan Epic dari peranti iOS dan Mac,” kata Epic Games dalam satu kenyataan. “Kami menyerahkan kepada sistem undang undang untuk menghentikan tindak balas ini.”

Epic, dalam kempen yang sangat teratur pada hari Khamis lalu, mengumum akan memberikan harga 20% kepada pengguna “Fortnite” jika mereka membeli mata wang permainan dalam aplikasi secara langsung, melangkau platform pembelian aplikasi Apple dan Google (yang keduanya mengambil 30% dari nilai urus niaga).

Memetik pelanggaran dalam peraturan mereka, Apple dan Google melarang “Fortnite” dari aplikasi pembelian mereka, menyebabkan Epic Games untuk mengadakan tuntutan undang-undang terhadap syarikat gergasi teknologi itu dengan menuduh tindakan anti-kompetitif dan bahawa Apple dan Google mengenakan sekatan “tidak sah” untuk memonopoli platform aplikasi mereka.

“Jika dibiarkan, tindakan Apple akan merosakkan reputasi Epic di kalangan pengguna ‘Fortnite’ dan itu akan menjadi bencana kepada masa depan perniagaan kami,” kata Epic dalam laporan itu.

“Sekiranya kami tidak lagi dapat menyokong platform Apple, pembangunan perisian yang menggunakannya akan terpaksa menggunakan pilihan alternatif.

Kerosakan perniagaan Epic yang berterusan dan reputasi serta kepercayaannya dengan pelanggannya tidak akan dapat ditentukan dan tidak dapat diperbaiki. Bantuan awal diperlukan untuk mengelakkan Apple menghancurkan Epic sebelum kes ini dapat diputuskan di mahkamah.”

Epic dalam dokumen tuntutannya berkata, bahawa mereka tidak pernah melanggar polisi yang ditetapkan Apple.” – Variety

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat