AS gesa China hentikan tindakan bahaya elak jejas kestabilan rantau Asia

- Advertisement -

WASHINGTON – Amerika Syarikat (AS) meminta Beijing menghentikan tindakan berbahaya dan tidak menceroboh kawasan maritim Filipina dan mengelak dari menjejaskan kestabilan rantau itu.

Ini susulan bot Filipina dan kapal Pengawal Pantai China bertembung berhampiran terumbu dipertikai beberapa negara.

Kedua-dua negara saling menyalahkan selepas kemalangan terbaru berlaku pada semalam.

Perlanggaran itu berlaku ketika misi pembekalan semula oleh kapal Filipina di Beting Second Thomas, Kepulauan Spratly, kawasan pertikaian China dan Filipina.

Beijing dan Manila saling tidak mengalah di sekitar Second Thomas Shoal yang tidak berpenghuni di zon ekonomi eksklusif Filipina apabila Filipina mengerahkan misi bekalan semula untuk askar Filipina yang tinggal di atas kapal perang yang sudah tua yang kandas pada 1999 untuk melindungi tuntutan maritim Manila, lapor AFP.

Pada kedua-dua hari kapal China “menggunakan meriam air dan gerakan melulu, termasuk memaksa perlanggaran, menyebabkan kerosakan pada kapal Filipina yang menjalankan misi bekalan rasmi ke lokasi tersebut, dan membahayakan keselamatan anak kapal Filipina,” kata jurucakap Jabatan Negara Matthew Miller dalam satu kenyataan.

Kapal-kapal di Scarborough Shoal “juga menggunakan peranti akustik, melumpuhkan anak kapal Filipina, dan menghalau kapal nelayan Filipina,” katanya.

“Tindakan ini mencerminkan bukan sahaja sikap tidak melulu terhadap keselamatan dan mata pencarian rakyat Filipina, tetapi juga untuk undang-undang antarabangsa,” kata Miller.

China menuntut hampir keseluruhan Laut China Selatan, termasuk perairan dan pulau berhampiran pantai jirannya, dan telah mengabaikan keputusan tribunal antarabangsa bahawa dakwaannya tidak mempunyai asas undang-undang.

Ia mengerahkan bot untuk meronda dan telah membina pulau buatan untuk mengukuhkan tuntutannya.

Miller berkata keputusan tribunal 2016 “adalah muktamad dan mengikat secara sah ke atas Republik Rakyat China ( PRC) dan Filipina.”
AS “menyeru PRC untuk mematuhi peraturan itu dan berhenti daripada kelakuannya yang berbahaya dan tidak stabil,” tambahnya.

“Amerika Syarikat berdiri bersama sekutu Filipina dalam menghadapi tindakan berbahaya dan menyalahi undang-undang ini,” katanya.

Filipina berkata salah satu botnya “dilanggar” oleh China semasa kejadian pada Ahad.

Pengawal Pantai China, bagaimanapun, menuduh bot Filipina “sengaja berlanggar” dengan kapal China selepas mengabaikan “beberapa amaran keras.”

Hubungan antara Manila dan Beijing telah merosot di bawah Presiden Ferdinand Marcos, yang telah berusaha untuk memperbaiki hubungan dengan sekutu tradisional Washington dan menolak tindakan China di Laut China Selatan.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat