Penjawat Awam Disyaki ‘Bapa Ayam’ Ditahan Bersama 11 Wanita Warga Asing – Imigresen

- Advertisement -

KUANTAN – Seorang penjawat awam ditahan kerana dipercayai menjadi bapa ayam dengan melindungi 11 wanita warga asing di Lorong Galing Taman Imbi di sini, semalam.

Lelaki berusia 40-an berkenaan ditahan bersama wanita warga asing dalam Operasi Patuh yang dilakukan oleh Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) di dua buah rumah sewa di Taman Imbi di sini.

Menurut kenyataan JIM, wanita warga asing berkenaan didapati melakukan beberapa kesalahan termasuk masuk dan tinggal di negara ini tanpa pas perjalanan sah dan tinggal lebih masa.

“Hasil siasatan mendapati dua buah rumah sewa itu dijadikan tempat tinggal wanita terbabit yang dipercayai turut terlibat dalam aktiviti tidak bermoral.

“Dalam pemeriksaan bermula pukul 5 petang hingga 7.30 malam itu turut menemui minuman keras di ruang tamu rumah berkenaan,”kata kenyataan itu di sini hari ini.

Menurut kenyataan itu, operasi berkenaan disertai 21 pegawai penguatkuasa JIM Pahang yang diketuai Ketua Timbalan Penolong Pengarah Imigresen, Jeffri Nasir

Dalam pada itu katanya, kesemua wanita warga Thailand berkenaan dibawa ke Depot Imigresen Kemayan untuk siasatan lanjut di bawah Seksyen 6(1)(c) Akta Imigresen 1959/1963 (Akta 155) dan Seksyen 15(1)(c) Akta Imigresen 1959/1963 (Akta 155).

Katanya, penjawat awam terbabit pula disiasat di bawah Seksyen 56(1) (d) Akta Imigresen 1959/1963 (Akta 155) kerana sengaja memberi perlindungan kepada orang yang diketahui melanggar peruntukan Akta Imigresen.

“JIM Pahang memberi amaran kepada orang ramai supaya tidak melindungi pendatang asing tanpa izin (PATI) dan tampil menyalurkan maklumat sekiranya terdapat aktiviti yang menyalahi undang-undang khususnya membabitkan kesalahan di bawah Akta Imigresen,”ujarnya.- Kosmo

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat