Pertuduhan Pecah Amanah Zahid Tak Berasas – Peguam

- Advertisement -

Pertuduhan pecah amanah keenam terhadap Ahmad Zahid Hamidi membabitkan wang Yayasan Akalbudi berjumlah hampir RM18 juta adalah tidak berasas, menurut pasukan pembelaan bekas timbalan perdana menteri itu.

Peguam bela Hisyam Teh Poh Teik berkata demikian kepada saksi pendakwaan ke-93, pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Muhammad Fazli Zulkifli, ketika perbicaraan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

Hisyam berkata, meskipun wang berkenaan dipindahkan daripada akaun bank milik Yayasan Akalbudi ke akaun Tetuan Lewis & Co, wang itu masih dimiliki oleh yayasan tersebut.

Malah dia berkata pihak pendakwaan ada niat jahat apabila mengemukakan pertuduhan berkenaan ke atas Ahmad Zahid.

Hisyam: Daripada apa yang telah Encik Fazli telah pastikan tadi, setuju kalau saya katakan, langsung tidak ada asas berkenaan pertuduhan keenam yang telah dikemukakan. Setuju atau tidak?

Fazli: Tak setuju

Hisyam: Saya tanya sekali lagi, sebab apabila wang telah sampai ke (akaun) Lewis & Co, pemilik wang adalah sama, Yayasan Akalbudi, oleh sebab itu, tak boleh dikatakan Datuk Seri (Zahid) telah melakukan pecah amanah. Setuju atau tidak?

Fazli: Setuju.

Hisyam: Dengan hormat, saya katakan, apabila pendakwaan mengemukakan pertuduhan tersebut, pihak pendakwaan mempunyai niat jahat?

Fazli: Saya tak setuju.

Fazli merupakan pegawai yang bertanggungjawb menyiasat penglibatan Ahmad Zahid dalam pengubahan wang haram berkaitan pembelian sijil simpanan tetap dan saham Syarikat Ri-Yaz Assets Sdn Bhd (Ri-Yaz Assets) berjumlah RM17,953,185.21.

Pada Jumaat lalu, Fazli memberitahu mahkamah berkenaan urusan jual beli saham antara anak Ahmad Zahid, Nurulhidayah dengan bekas pengarah Ri-Yaz Assets, Abdul Rashid Abdul Manaf, serta aliran wang tunai antara Yayasan Akalbudi, Tetuan Lewis & Co, Ri-Yaz Assets dan Exim Bank serta pertukaran ke simpanan tetap.

Sepanjang perbicaraan, pasukan pembelaan mencadangkan Lewis & Co sebagai pemegang amanah kepada Yayasan Akalbudi, namun ia dinafikan oleh kedua-dua rakan kongsi Lewis & Co yang hadir sebagai saksi Ogos tahun lalu.

Menurut Fazli, sebanyak hampir RM18 juta dikeluarkan daripada akaun Yayasan Akalbudi ke akaun Lewis & Co, dengan lebih RM8 juta diberikan kepada Ri-Yaz Assets untuk urusan jual beli saham antara Rashid dan Nurulhidayah.

Ahmad Zahid adalah pengasas, pemegang amanah, dan penandatangan tunggal Yayasan Akalbudi.

Sumber; MalaysiaKini

 

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat