Kabinet belum putus pembangunan semula Lapangan Terbang Subang – Ka Siong

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Sebarang cadangan untuk membangunkan semula Lapangan Terbang Subang masih pada peringkat awal dan belum ada keputusan dibuat mengenainya.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong, berkata pertimbangan perlu dilakukan terlebih dahulu dan sebarang keputusan akan diputuskan oleh Kabinet.

Katanya, Lapangan Terbang Subang ini adalah satu lokasi kemudahan penting dan pusat bandar utama bagi penduduk Lembah Klang.

“Jadi, sudah pasti ia memerlukan perhatian dan pertimbangan yang baik demi masa depan landskap penerbangan negara yang lebih meluas.

“Justeru adalah menjadi kebiasaan bagi pasaran untuk mengemukakan kertas cadangan kepada pihak kerajaan melalui kementerian berkaitan bagi mengembangkan aset baharu atau sedia ada,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Semalam, media melaporkan terdapat entiti swasta mengusulkan kepada kerajaan untuk mengambil alih dan mengoperasikan Lapangan Terbang Subang.

Dalam laporan itu, difahamkan cadangan itu sudah dibentangkan kepada Kementerian Pengangkutan dengan anggaran pelaburan awal RM3.7 bilion, yang mana RM1.7 bilion akan digunakan untuk terminal penumpang dan jet eksklusif yang dijangka dibuka pada 2027.

Baki RM2 bilion akan digunakan bagi membangunkan bandar lapangan terbang untuk tempoh 10 tahun akan datang.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat