Selangor larang pembangunan di Tanah Rizab Melayu kecuali infrastruktur awam – MB

- Advertisement -

SHAH ALAM – Selangor tidak akan membenarkan sebarang pembangunan dijalankan di kawasan tanah rizab Melayu (TRM) melainkan pembinaan infrastruktur awam bagi keperluan umum.

Menteri Besar, Datuk Seri Amirudin Shari, berkata antara pembinaan infrastruktur yang dijalankan di TRM adalah projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) dan pembangunan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) yang mana penggantiannya sama keluasannya.

“Mana-mana tanah rizab yang dibatalkan, penggantian TRM hendaklah dibuat sama jenis dan tidak melebihi luas tanah rizab yang dibatalkan dan diisytiharkan penggantian TRM itu secepat mungkin bagi menjamin keluasannya kekal selama-lamanya untuk faedah orang Melayu selaras Fasal 3 Perkara 89 Perlembagaan Persekutuan.

“Kita tidak benar sebarang pembangunan kecuali ada sebab-sebab khusus yang tidak dapat dilakukan, contohnya kawasan itu terbakar, banjir atau tidak boleh dibantu lagi kalau tidak dibangunkan.

“Tetapi itu sangat jarang (berlaku) dan tidak pernah (berlaku). Kita hanya tumpu kepada projek infrastruktur seperti penggantian paip, jalan, kereta api dan sekolah,” katanya ketika sesi menggulung Usul Menyembah Ucapan Terima Kasih Serta Menjunjung Kasih Titah Ucapan Sultan Selangor di Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, di sini, hari ini.

Beliau menjawab pertanyaan Mohd Razali Saari (PN-Sungai Panjang) berhubung laporan Ketua Audit Negara berkaitan ketidakcekapan urusan tanah rizab Melayu.

Katanya, Pejabat Tanah dan Galian Selangor (PTGS) dan Pejabat Tanah dan Daerah (PDT) sentiasa berusaha mematuhi fasal dan peraturan 89 Perlembagaan Persekutuan.

“Pembangunan pesat di Selangor mengakibatkan kekangan untuk menggantikan TRM dengan kadar secepat mungkin.

“Namun setiap pejabat tanah akan berusaha memastikan teguran dalam laporan audit berkenaan TRM dapat diselesaikan dengan cekap dan teratur,” katanya.

Pada masa sama, Amirudin yakin Selangor berada pada landasan betul dalam usaha mempertahankan TRM.

“Laporan Ketua Audit Negara tidak merujuk keseluruhan aspek sebab itu saya yakin kita berada dalam ‘track’ yang betul bagi memastikan TRM dapat dipertahankan di negeri ini,” katanya. – BH

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat