Surat sokongan tak salah tapi bukan faktor penentu – SPRM

- Advertisement -

KUALA LUMPUR- Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyatakan tidak menjadi satu kesalahan bagi ahli politik atau menteri mengeluarkan surat sokongan.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) SPRM, Datuk Shamsun Baharin Mohd Jamil bagaimanapun menegaskan, adalah salah bagi penjawat awam untuk menganggap surat itu sebagai faktor penentu dalam membuat keputusan.

“Kita pernah keluar statement (kenyataan), siapa-siapa nak keluar surat sokongan, kita tak melarang.

“Tidak menjadi kesalahan, mana-mana menteri ke, mana ahli politik nak keluar surat sokongan cuma pihak kita sebagai kakitangan kerajaan, kita tidak boleh guna ini sebagai asas buat keputusan, sebab itu kita keluar guideline (panduan),” katanya memetik laporan portal Malaysiakini, hari ini.

Beliau berkata demikian dalam Forum Pencegahan Rasuah Malaysia Kedua yang dianjurkan oleh Institut Strategi Antarabangsa di sebuah hotel di Putrajaya pagi ini.

Shamsun Baharin menjawab soalan mengenai beberapa peristiwa baru-baru ini yang melibatkan ahli politik termasuk seorang menteri kabinet terlibat dalam isu-isu membabitkan amalan pemberian surat sokongan.

Katanya, adalah perkara lazim bagi ahli politik untuk mengeluarkan surat sokongan terutama ketika diminta oleh penyokong atau pengundi di kawasan pilihan rayanya.

“(Ada) beratus surat sokongan, biasa la tu. Orang politik kan bila ada constituent (kawasan pilihan raya) dia minta surat sokongan, dia keluarkan la tapi kita sebagai penjawat awam tak boleh anggap itu arahan.

“Kita ada SOP (prosedur operasi standard) kita kena ikut. Apa-apa pun kita buat keputusan kita ada garis panduan kita kena gunakan la,” katanya.

 

(end)

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat