Sejuta Orang Sudah Mati Akibat Covid-19, Dan Ini Kisahnya

- Advertisement -

SEORANG doktor China yang cuba memberi amaran. Seorang bapa kepada enam anak yang berhijrah dari Pakistan ke Amerika Syarikat untuk memberikan kehidupan yang lebih baik kepada keluarganya. Seorang budak lelaki berusia 15 tahun yang meninggalkan rumahnya yang terpencil di Amazon untuk belajar. Mereka semua mati akibat Covid-19.

Dalam lapan bulan, lebih daripada 33 juta orang telah didiagnosis dengan coronavirus, di hampir setiap negara. Penyakit ini telah meragut nyawa di setiap benua kecuali Antartika – dan lebih daripada satu juta orang telah mati.

Itu empat kali lebih banyak orang yang terkorban dalam gempa bumi dan tsunami di Lautan Hindi 2004, 16 kali lebih banyak orang terbunuh oleh selesema biasa di AS pada musim sejuk lalu, dan lebih daripada 335 kali jumlah orang yang terkorban dalam serangan 9/11 .

Tetapi tragedi coronavirus bukan hanya dalam jumlah kematian. Ini juga ada dalam kebenaran suram yang telah diungkapkannya mengenai siapa kita dan bagaimana kita memperlakukan orang-orang yang paling terdedah.

Pandemik ini telah mengungkapkan kegagalan pemerintahan yang mengejutkan, memburuknya ketidaksamaan yang mendalam dalam akses ke penjagaan kesihatan, dan mendedahkn pertarungan vyang telah lama dilakukan terhadap fakta yang menghalang para saintis menyampaikan maklumat yang dapat menyelamatkan nyawa.

Hampir setiap orang di dunia telah mendapat kesan dari wabak tersebut. Tetapi ia tidak merapatkan kita – dalam banyak cara, ia membuat kita semakin jauh.

Kemiskinan

Ini adalah Vinod Kumar. Dia meninggal 24 April 2020, berusia 57 tahun.

Setiap hari, Vinod Kumar mengumpulkan sampah dan menyapu jalan-jalan di ibu kota India, New Delhi, untuk menampung keluarganya. Pada akhirnya, kerja itu telah mengorbankan nyawanya.

Pada bulan Mac, ketika India memasuki perintah berkurung di seluruh negara, jalan-jalan di New Delhi yang biasanya sibuk, kosong kerana semua orang tinggal di rumah untuk melindungi diri dari virus tersebut. Tetapi Kumar yang berusia 57 tahun adalah satu-satunya penjana pendapatan keluarga – dia harus terus bekerja.

“Dia selalu melakukan pekerjaannya sepenuh hati walaupun sudah tua,” kata anaknya, Sumit Vinod, 27 tahun. “Dia tidak pernah meninggalkan kerjanya separuh siao.”

Kes Covid-19 dikesan di kawasan Kumar bekerja, tetapi pihak berkuasa Delhi yang mengupahnya, tidak memberikan peralatan pelindung diri atau ujian untuk virus, kata Vinod. Vinod cuba membawa Kumar ke sebuah hospital swasta, di mana dia berharap tidak ada risiko jangkitan, tetapi diberitahu bahawa kemasukan akan menelan belanja 35,000 rupee India ($ 475) – gaji bulanan ayahnya. Di hospital kerajaan, Kumar terpaksa membayar 3,100 rupee untuk mendapatkan rawatan. Vinod meminjam wang dari rakan dan keluarga untuk membayar bil.

“Tidak ada pengusung pun untuk kami membawanya, yang menyukarkan keadaan kerana dia sudah sesak nafas dan sukar untuk berdiri. Ia mengambil masa selama lapan jam untuk akhirnya mendapat tempat tidur, “kata Vinod.

Pada 24 April, enam hari setelah dia dimasukkan ke hospital, Kumar meninggal dunia.

Tidak diberi amaran

Ini adalah Karla Lake. Dia meninggal pada 29 Mac 2020, pada usia 75 tahun.

Karla dan suaminya, Graeme, 73, menaiki kapal pelayaran mewah Ruby Princess di Sydney pada 8 Mac – pada hari yang sama pihak berkuasa kesihatan Australia berkata risiko dijangkiti koronavirus di negara ini rendah.

Setelah bertemu tiga dekad yang lalu, pasangan itu telah menamatkan persaraan, menaiki puluhan pelayaran seperti ini, kali ini ke New Zealand, untuk ulang tahun ke-75 Karla.

Tetapi kali ini, ketika mereka mengelilingi New Zealand, berlayar melewati pergunungan Fiordland yang menjulang tinggi dan bangunan art deco di Napier, koronavirus merebak di atas kapal – sesuatu yang dimaklumkan apabila pulang ke Australia.

Di Australia, mereka didapati positif dan dimasukkan ke hospital. Dalam 10 hari, Karla akhirnya mati. “Karla tidur sekitar jam 3 petang. pada hari Sabtu petang dan saya tidak menyedari bahawa itu adalah kali terakhir saya bercakap dengannya, “kata Graeme. “Saya tidak mendapat peluang untuk memberitahunya betapa saya mencintainya.”

Salah maklumat terbukti membunuh

Ini adalah Richard Rose. Dia meninggal dunia pada 4 Julai 2020, berusia 37 tahun.

Richard Rose berkhidmat selama sembilan tahun dengan tentera AS, termasuk menyertai operasi di Iraq dan Afghanistan, tetapi coronavirus adalah pertempuran yang tidak dapat dimenanginya.

Lelaki berusia 37 tahun itu diuji positif coronavirus pada 1 Julai. “Saya secara rasmi dikuarantin selama 14 hari akan datang,” tulisnya dalam catatan di Facebook.

Tiga hari kemudian, dia ditemui mati di rumahnya di Port Clinton, Ohio.

Walaupun bedah siasat tidak dilakukan pada Rose, Koroner Ottawa County, Daniel Cadigan menyimpulkan bahawa Rose telah meninggal dunia akibat Covid-19 berdasarkan keputusan positifnya sebelum itu dan kesihatannya yang baik sebelum ini.

Keluarga dan rakan-rakan Rose mengingatnya sebagai seorang yang baik, ramah dan penyayang, yang suka permainan video.

Tetapi dalam talian, dia dikenang dengan alasan yang berbeza.

Pada 29 April, Rose menyiarkan di media sosial bahawa dia tidak akan membeli topeng. “Saya telah berjaya sejauh ini dengan tidak mengambik berat perkara merepek seperti itu,” tulisnya.

Selepas dia meninggal dunia, statusnya itu dikongsi secara meluas dalam talian. Tidak jelas sama ada Rose mengubah pendiriannya ketika melawan Covid-19 atau tidak.

“Saya kehabisan nafas hanya duduk di sini,” tulisnya sejurus sebelum kematiannya.

Beberapa minggu kemudian, Rose masih diserang dalam talian kerana mengabaikan nasihat kesihatan rasmi.

Sains menunjukkan bahawa topeng muka berfungsi baik untuk melindungi pemakainya dan untuk melindungi orang lain dari coronavirus, dan setiap orang perlu memakainya ketika berada di sekitar orang lain di khalayak ramai, kata Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit AS.

Orang asli yang diabaikan

Ini adalah Isarire Lukukui Karajá. Dia meninggal 15 Ogos 2020, berusia 60 tahun.

Ia memerlukan empat ujian Covid-19 dan diagnosis pneumonia palsu sebelum Isarire Lukukui Karajá dimasukkan ke hospital di Brazil. Akhirnya, pada 13 Ogos, dia positif.

Pada keesokan harinya, kakaknya meninggal kerana virus itu.

Ketika keadaannya kesihatannya memburuk, ditambah oleh masalah kesihatan yang lain, anak perempuannya, Tuinaki Karajá, memohon agar ayahnya bertahan. “Saya katakan kepadanya: ‘Tolong, Ayah, berjuang untuk hidup anda.”

Tidak lama selepas Tuinaki pulang, telefon berdering. Ayahnya telah meninggal dunia.

Lebih separuh daripada 800,000 penduduk asli Brazil tinggal di kawasan terpencil, termasuk kawasan simpanan. Ramai diantara mereka yang jauh dari hospital, tidak mempunyai sanitasi asas dan lebih terdedah kepada penyakit kerana pengasingan dari dunia luar.

Bahkan mereka yang berada di kawasan bandar sukar untuk mendapatkan rawatan kesihatan awam, mempunyai keadaan kesihatan yang tinggi dan sering dianggap sebagai warganegara kelas dua.

Kos yang lebih besar Covid-19

Ini adalah Yassin Hussein Moyo. Dia meninggal pada 30 Mac 2020, pada usia 13 tahun.

Yassin Hussein Moyo meninggal dunia setelah ditembak di balkoni keluarganya di ibu kota Kenya, Nairobi, ketika menyaksikan polis sedang melaksanakan penutupan koronavirus.

Dia berusia 13 tahun dan ketika kejadian itu berlaku, ia merupakan hari ketiga perintah berkurung dilaksanakan di seluruh negaranya untuk menghentikan penyebaran coronavirus.

Pada masa itu, Kenya hanya melaporkan 50 kes.

Ayah Yassin, Hussein Moyo Molte, berada di tempat seorang rakannya yang sedang menonton berita itu dan mendengar bunyi tembakan beberapa saat sebelum anak perempuannya memberitahu: “Yassin ditembak.”

Polis telah menembak orang ramai untuk melaksanakan perintah berkurung. Remaja itu terkena peluru liar di perut. “Anak saya ditembak di balkoni di rumah, dia bukan berada di jalan,” kata Moyo. “Saya menyokong perintah berkurung tetapi bagaimana polis menanganinya, sangat salah.” – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat