Warisan Akui Hilang Kuasa, Desak PRN

- Advertisement -

KOTA KINABALU – Seakan mengakui Kerajaan Sabah yang diterajui Parti Warisan Sabah (warisan) hilang kuasa, Timbalan Presiden Warisan, Darell Leiking menggesa Pilihan Raya Negeri (PRN) mengejut diadakan segera atas alasan untuk mengembalikan mandat rakyat.

Darell Leiking yang juga Ahli Parlimen Penampang berkata tindakan wakil rakyat mengkhianati mandat rakyat seperti itu amat mengejutkan dan perkara yang wajar dilakukan ialah membiarkan rakyat membuat keputusan semula.

“Kami terkejut dengan apa yang telah terjadi. Kami berpendapat pemilihan negara harus diadakan dan kami mengembalikannya kepada rakyat untuk memutuskan.

“Ini adalah sesuatu yang kami lawan. Mereka telah mengkhianati mandat, yang untuk jangka masa penuh. Jadi yang terbaik ialah mari kita pergi ke pilihan raya.

“Sekarang mereka meninggalkan pemerintah, kita sudah membentuk pemerintahan, jadi berbeza, ini adalah mandat,” katanya , dipetik dari laporan MalayMail.

Memetik laporan yang sama, Leiking berkata petunjuk awal menunjukkan kumpulan yang berpihak kepada Perikatan Nasional (PN) di negeri itu mempunyai majoriti tipis dari satu ADUN.

“Banyak dari mereka berulang kali berjanji akan sokongan mereka kepada pemerintah negeri di bawah ketua menteri yang sah Shafie Apdal dan aneh untuk melihat mereka membuat pusingan U.

“Jadi, bagi saya, ini adalah pengkhianatan yang hebat. Walaupun kita terkejut, pilihan raya negeri harus diadakan supaya kita dapat melihat apakah rakyat setuju dengan ini atau tidak, ” katanya.

Petang tadi, bekas Ketua Menteri Tan Sri Musa Aman mengadakan sidang media bersama sekumpulan ADUN dan mendakwa kerajaan Warisan telah tumbang setelah beliau mendapat sokongan majoriti ADUN negeri itu .

Pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) yang lalu, BN dan STAR memenangi 31 kerusi DUN dengan majoriti mudah daripada 60 kerusi DUN di Sabah dan Musa Aman dilantik semula sebagai Ketua Menteri.

Beliau bagaimanapun dijatuhkan selepas beberapa ADUN dari UPKO melompat menyokong Warisan dan jawatan Ketua Menteri beralih kepada Datuk Seri Shafie Apdal yang mengetuai parti Warisan. – SuaraTV

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat