Vaksin COVID-19: Kalau Masih Nak Tunggu Dan Lihat, Alamatnya…

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Mungkin ada dalam kalangan kita yang mengambil pendekatan untuk tunggu dan lihat sejauh mana kesan vaksin terhadap tubuh manusia sebelum mereka membenarkannya disuntik masuk ke dalam tubuh sendiri.

Memang setiap orang ada hak untuk berbuat demikian, namun pada waktu ‘perang’ yang mendesak begini, kita tidak patut membuang masa.
Percayalah, setiap jenis vaksin yang dibawa masuk dan sedia untuk diagihkan kepada umum telah pun diuji dan disahkan keberkesanan serta keselamatannya.

Untuk kesekian kalinya, Ketua Pegawai Eksekutif Clinical Research Malaysia (CRM), Dr Akhmal Yusof menekankan berhubung perkara tersebut.

“Semua vaksin ini menjalani penyelidikan yang sangat telus dan telahpun diuji serta dikaji pada masyarakat yang berbeza, juga diiktiraf oleh Agensi Regulatori Farmasi Negara (NPRA) yang menilai keberkesanan dan juga keselamatannya.

“Walaupun berbeza tentang keberkesanannya antara satu vaksin dengan vaksin yang lain, ia memenuhi piawaian minimum yang disyorkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

“Jadi tak perlulah kita ragu-ragu lagi,” tegasnya.

Ketika artikel ini ditulis, sudah 1.78 bilion manusia telah divaksinasi di seluruh dunia dan kesannya secara kolektif terlihat di negara-negara yang sudah mencapai imuniti kelompok.

Dr Akhmal memberi contoh di United Kingdom (UK) yang menyaksikan penurunan kes jangkitan dan kematian daripada lebih 1,000 kepada hanya satu digit angka kematian sehari selepas lebih 36 juta populasinya divaksinasi.

“Alangkah eloknya kalau benda yang sama berlaku di Malaysia.

“Jadi pada pandangan saya, walaupun keberkesanannya berbeza, tapi hasil daripada vaksinasi itu amat penting kerana ia melindungi diri dan kita semua.”

Pakar perubatan keluarga, Dr Suhazeli Abdullah bersetuju dengan kata Dr Akhmal, di mana beliau berkongsi maklumat beberapa negara yang sudah melonggarkan prosedur operasi standard (SOP) susulan kelancaran proses vaksinasi mereka.

“Kita amat rugi sekiranya masih terus mahu tunggu dan lihat kerana masa semakin suntuk dan virus semakin berupaya untuk berubah sifat menjadi lebih dahsyat.

“Saya risau sebab sepertimana dilapor Bloomberg, kajian mereka mendapati dengan jumlah suntikan vaksin sehari di Malaysia, kita akan mengambil lebih kurang 5.8 tahun (untuk capai imuniti kelompok).

“Beberapa negara sudah boleh tidak memakai pelitup muka apabila menghadiri majlis. Itu yang kita nak, kembali kepada suasana normal yang kita rindukan itu.”

Maka dalam hal ini, Dr Suhazeli mempersoalkan peranan yang dimainkan oleh para pemimpin akar umbi untuk menyambut usaha keras kerajaan dan membawa semangat itu ke masyarakat di kawasan jagaan masing-masing.

Beliau melihat gerakan itu tidak senyawa, seolah-olah hanya berdegar-degar di peringkat nasional tetapi sendu di peringkat akar umbi.

Datanya ada, terlihat dengan kita masih tidak mencapai sasaran pendaftaran untuk vaksinasi.

Malah yang sudah mendaftar pun entah kenapa tiba-tiba tidak munculkan diri pada hari dan waktu yang telah ditetapkan.

“Kita lihat bagaimana keadaannya ketika mahu pilihan raya, sanggup pergi ambil orang dari rumah ke rumah untuk pergi mengundi.

“Kalaulah kita terapkan benda yang sama untuk usaha vaksinasi ini, kenapa tidak? Sebab ini semata-mata untuk menjaga nyawa kita semua.”

Pakar perubatan kesihatan awam, Dr Farhan Rusli juga senada dengan dua ahli panel terdahulu.

Beliau yang bertugas di lapangan melihat bahawa segala proses perlu dipermudahkan seringkas mungkin untuk mempercepatkan usaha ini.

Ini sangat penting kerana matlamatnya adalah untuk memasukkan vaksin ke dalam tubuh, itu sahaja.

Maka tak perlu dirumitkan perjalanannya sehingga membuatkan ramai yang tergerak untuk divaksin akhirnya tawar hati dan enggan divaksinasi.

Untuk itu, beliau juga melihat perlunya keterlibatan semua komponen masyarakat untuk sama-sama menggerakkan perjuangan menentang musuh dahsyat yang tak nampak di mata ini.

“Contohnya kita boleh buka Pusat Pemberian Vaksin (PPV) di penempatan terpencil, dan kita berikan mereka vaksin yang tidak memerlukan ‘cold chain’ yang terlalu rumit dan lebih mudah dikendalikan.

“Jadi kita boleh buat dalam dua pendekatan, mereka yang ingin datang kepada kita dan kita pergi kepada mereka.

“Kalau perlu kita pergi dari rumah ke rumah, kita boleh laksanakan kerana apa sahaja yang kita buat matlamatnya untuk memastikan imuniti kelompok tercapai.”

Semuanya ini memerlukan penyatuan.

Pepatah Melayu sudah lama wujud mengatakan ‘bersatu kita teguh, bercerai kita roboh’, ‘berat sama dipikul, ringan dijinjing sama’, ‘sepakat membawa berkat’.

Bait-bait pesanan yang selama ini hanya bermain di bibir sahaja sebagai penyedap kata, sudah tiba masanya kita benar-benar menghayatinya dan menterjemah semangatnya dalam tindakan kita untuk bersama menuju kejayaan memerangi virus durjana ini.

“Saya merayu kepada ketua-ketua komuniti, para pemimpin, ahli-ahli politik – buanglah perbezaan fahaman. Pergi terus kepada setiap ahli-ahli qariah, ahli-ahli kawasan, pujuklah mereka untuk dapatkan vaksin.

“Sebab mereka ini telahpun mendapat vaksin dan sepatutnya menjadi contoh yang baik.

“Banyak perbezaan sekiranya mereka dapat melaksanakan tanggungjawab mereka sebaiknya.

“Itu sahaja pesan saya,” kata Dr Akhmal.

Tonton temu bual penuh ketiga-tiga ahli panel dalam “Dialog Tiga Penjuru” dihoskan oleh Dzulfitri Yusop, di sini:

– Astro Awani

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat