Media Luar Lapor Malaysia Lancar Bidaan Pesawat Maritim & Dron

- Advertisement -

MELBOURNE, Australia – Malaysia meneruskan rancangannya untuk memperoleh pesawat tanpa pemandu dan dengan pemandu yang sangat diperlukan untuk meningkatkan keselamatan maritim, dengan negara Asia Tenggara itu mengumumkan akan mengeluarkan tender berasingan untuk setiap jenis.

Pengumuman pada 25 Ogos itu muncul berikutan kejadian pengawal pantai yang menembak mati seorang nelayan Vietnam berikutan konfrontasi di luar pantai Malaysia.

Kedua-dua negara bersama dengan China baru-baru ini terlibat dalam kebuntuan mengenai penerokaan minyak di bahagian Laut China Selatan yang dituntut oleh ketiga-tiga negara.

Menurut pengumuman tender tersebut, Malaysia mencari dua pesawat rondaan maritim dan tiga sistem dron tanpa pemandu dengan kemampuan jarak tinggi dan sederhana.

Pembukaan tender berkenaan dihantar ke “kedutaan terpilih” dan diterbitkan di dua akhbar nasional Malaysia serta portal tender dalam talian kerajaan.

Kerajaan mengatakan bahawa dokumen tender penuh akan tersedia pada 3 September dan pihak yang berkepentingan mesti mengemukakan tawaran selewat-lewatnya pada 26 November.

Pengumuman ini mengesahkan laporan sebelumnya bahawa Malaysia akan membahagikan syaratnya untuk pesawat peronda maritim dan UAS (dron) maritim kepada dua bahagian, dengan tahap pertama ini berada di bawah rancangan perbelanjaan lima tahun 2021-2025 negara berkenaan.

Di bawah rancangan keupayaan 55, Tentera Udara Diraja Malaysia mempunyai keperluan untuk empat pesawat peronda maritim dan enam UAS untuk meningkatkan pengawasan maritim. Pesawat berpotensi termasuk jenis ATR 72MP Leonardo, C-295 Airbus, CN-235 PTDI, Boeing Poseidon dan P-1 Kawasaki Heavy Industries. Namun, kemungkinan P-8A atau P-1 tidak akan dipilih kerana faktor kos.

Keperluan dron dalam bidaan ini berkemungkinan menarik minat syarikat General Atomics dengan MQ-9 Reapernya; Perbadanan Industri Penerbangan China dengan keluarga sistem Wing Loong; Leonardo dengan Falco; dan siri Anka keluaran Turki Aerospace Industries.

Malaysia adalah salah satu daripada enam negara yang menuntut Kepulauan Spratly di Laut China Selatan, dan ia telah menghadapi masalah maritim lain seperti lanun dan penyeludupan.

Walaupun ingin meningkatkan armada rondaan maritimnya, masalah fiskal dan ketidakpastian politik Malaysia telah menghentikan usaha untuk memperoleh pesawat baru.

Negara ini telah mengalami dua perubahan kerajaan dalam tempoh 2 tahun,

Bekas Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein memberikan gambaran bahawa Malaysia berminat untuk memperoleh pesawat peronds maritim baru pada bulan September 2017. Program ini sejak itu sudah lama terhentu seperti kebanyakan program perolehan pertahanan Malaysia yang lain.

Tentera Udara Diraja Malaysia pada masa ini mengendalikan tiga Beechcraft B200T King Airs dalam peranan pengawasan maritim, sementara kerajaan A.S. telah memulakan pengiriman enam drone Insitu ScanEagle untuk Tentera Laut Diraja Malaysia, yang disumbangkan menggunakan dana dari Inisiatif Keselamatan Maritim A.S. – Program Amerika bertujuan untuk meningkatkan keupayaan kesedaran domain maritim negara-negara rakan kongsi di rantau Asia Pasifik – Defense News

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat