Pahang Terus Memperkasa Pembangunan Berteraskan Syariah -MB Pahang

- Advertisement -

KUANTAN: Kerajaan negeri Pahang akan terus komited untuk memperkasakan Islam dan memartabatkan budaya Melayu walaupun negara kita terdedah dengan ancaman anasir-anasir luar yang tidak sealiran dengan agama, adat dan budaya kita.

Menteri Besar Pahang, YAB Dato Sri Wan Rosdy Wan Ismail berkata, sebagai anak Pahang perlu memelihara indentiti demi kepentingan ummah dan generasi yang akan datang.

“Di Pahang, kita tetap tegas dengan arahan penggunaan tulisan JAWI di premis perniagaan dan kawasan perumahan bagi memperkasakan tulisan tersebut, jelas beliau lagi.

“Di Pahang, kita telah melancarkan Rumah Mesra Syariah (RMS) yang merupakan satu kelompok kediaman yang bercirikan konsep Islam dimana Konsep yang diketengahkan daripada pembangunan hartanah ini termasuk dengan penyediaan tanda arah kiblat dan privasi yang sesuai dengan tuntutan Islam dan adat Melayu, katanya dalam entri beliau dilaman rasmi media sosial facebook.

Wan Rosdy menjelaskan lagi, konsep perumahan bercirikan syariah ini menggalakkan gaya hidup bercirikan islam dan dilengkapi dengan rekaan untuk melindungi privasi penghuni dengan penekanan pengasingan anak lelaki dan perempuan.

Pada masa hadapan, projek sebegini akan diberi keutamaan dan sokongan oleh kerajaan negeri bersama pejabat Mufti. Pahang akan terus komited dalam melaksanakan pembangunan berteraskan syariah Islam, integriti dan amanah, katanya.

 

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat