Langkah Afrika Selatan heret Israel ke ICJ dapat sokongan dunia

- Advertisement -

JAKARTA – Tawaran Afrika Selatan di Mahkamah Tinggi Antarabangsa (ICJ) di The Hague, Belanda untuk memaksa Israel menghentikan kempen genosid telah mendapat sokongan di seluruh dunia dari Amerika Latin sehingga Asia Tenggara.

Israel bertindak balas dengan gesaan itu dengan menyifatkan ia ‘tidak masuk akal’, namun peguam Afrika Selatan yang dihantar untuk berhujah telah diraikan di negaranya sendiri dan seluruh penyokong perjuangan Palestin.

ICJ dijangka membuat keputusan sama ada perintah kecemasan atau sebaliknya mengenai tindakan Israel yang didakwa melakukan pembunuhan beramai-ramai di Gaza.

“ICJ harus melihat kekecewaan masyarakat antarabangsa. Mereka Mesti ada jawapan,” kata Hikmahanto Juwana, profesor undang-undang di Universiti Indonesia.

Pakar berkata, kes kecemasan dibawa Afrika Selatan mengenai pelanggaran Konvensyen Genosid PBB 1948 di Gaza telah mendedahkan perpecahan yang semakin meningkat antara Israel dan sekutunya.

“Sekian lama ICJ dianggap oleh Selatan Global sebagai ‘keadilan terpilih’. Negara-negara selatan semakin menolak pandangan yang dianggap sebagai neokolonial,” kata Johann Soufi, seorang peguam antarabangsa dan bekas ketua pejabat undang-undang di agensi PBB untuk pelarian Palestin (UNRWA) di Gaza.

Peperangan di Gaza dicetuskan oleh serangan Hamas yang tidak pernah berlaku sebelum ini pada 7 Oktober lalu, menyebabkan kira-kira 26,000 penduduk Gaza terbunuh, kebanyakannya orang awam.

Ketika jumlah korban orang awam melonjak dan usaha gencatan senjata diplomatik terhenti, penyokong perjuangan Palestin telah mencari jalan undang-undang untuk menghentikan keganasan tersebut.

Penyokong paling lantang kes ICJ termasuk negara majoriti Islam Iran, Turkiye, Jordan, Pakistan, Bangladesh, Malaysia dan Maldives.

Mereka juga termasuk sekumpulan negara Amerika Latin yang berhaluan kiri, antaranya Bolivia, Colombia, Brazil dan Venezuela. – AFP

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat