UMNO tak mampu pergi jauh bersendirian- Ulama PAS

- Advertisement -

KUALA LUMPUR- Ahli Jawatankuasa Dewan Ulama PAS Pusat, Mokhtar Senik mendakwa UMNO kini ghairah untuk kembali berkuasa bersendirian tanpa PAS mahupun Bersatu.

Pun begitu, kata Mokhtar UMNO tidak mampu pergi jauh secara sendirian ketengah gelanggang musuh.

“Saya tidak tujukan status ini kepada sesiapa yg mencintai Muafakat Nasional (MN) sama ada dari PAS mahupun daripada ahli-ahli UMNO.

“Melihat kepada perkembangan terkini UMNO kelihatan UMNO sangat ghairah untuk kembali berkuasa secara bersendirian tanpa PAS dan tanpa Bersatu.

“Erti kata lain ingin mengembalikan kuasa BN dengan UMNO sekali lagi menjadi tulang belakangnya.

Kata Mokhtar, keghairahan itu semakin memuncak selepas berjaya menukar Perdana Menteri dari Bersatu kepada UMNO.

Malah katanya, kemudian diekori dengan kemenangan besar UMNO di Melaka dan terkini cubaan menguasai Johor pula.

Bukan itu sahaja menurut Mokhtar suara UMNO Kelantan dan Johor menolak kerjasama dengan PAS mula bergema.

“Sebelum ini gema tersebut telah disuarakan oleh UMNO Terengganu . Kelihatan yang masih agak sayang kepada MN hanya UMNO Selangor,Perlis dan Pahang. Negeri lain saya tidak pasti (sedang memerhati perkembangannya).

“UMNO sudah semacam kembali dirasuk sifat asal mereka iaitu tamakkan kuasa dan rakuskan kerusi. UMNO sudah lupa sama sekali dengan kemenangan-kemenangan yang mereka perolehi dalam pilihan raya kecil sebelum ini hasil bantuan dan pertolongan PAS.

“Namun kelihatannya tiada pawang lagi yang mampu merawat UMNO selain sebuah kekalahan. Sebelum ini saya menyebut kalau benar-benar ikhlas perjuangan ini demi agama,bangsa dan negara, maka UMNO,PAS dan Bersatu duduk la baik-baik.

“Jangan ada siapa nak jadi abang long kepada siapa. Kerana gabungan ketiga-tiga parti gergasi orang Melayu ini sudah cukup untuk menyekat PH kembali berkuasa.

“Kerana dari pengamatan saya, jika mana-mana parti merasa dia lebih besar dari parti-parti lain dalam gabungan itu maka gabungan itu akan pecah. Tidak salah jika memberikan UMNO lebih kerusi berbanding PAS dan Bersatu kerana hakikatnya ahli UMNO lebih ramai dari keahlian PAS dan Bersatu. Tetapi lebihan kerusi itu jangan sampai UMNO mampu membentuk kerajaan sendiri tanpa PAS dan Bersatu.

“Pada saya UMNO boleh dipapah dan dibantu untuk kuat tetapi tidak boleh dirawat sehingga menjadi terlalu kuat kerana bila merasa terlalu kuat UMNO akan mula lupa dan hilang keinsafannya,” ujarnya.

Kata Mokhtar lagi, apa yang beliau bayangkan itu ternyata benar.

“Itulah yg sedang berlaku kepada UMNO sekarang. UMNO dah rasa terlalu sihat sebelum rawatan selesai. UMNO dah rasa sangat kuat.

“Perlu disedari bahawa latar belakang politik Malaysia ini mana-mana parti tidak akan berjaya menjadi kerajaan tanpa gabungan dgn parti-parti lain.

“Penguasaan UMNO selama ini sebagai kerajaan pun kerana bergabung dengan belasan parti lain dlm BN. Sejarah juga membuktikan apabila PH dibentuk hasil gabungan DAP, PKR dan Amanah serta penyertaan Tun Dr Mahathir Mohamad mereka berjaya mengalahkan BN dan UMNO. Sebuah kekalahan yg mengejutkan. Oleh itu UMNO perlu sedar bahawa UMNO sekarang sudah tidak sama dengan UMNO dahulu. BN sekarang dah tak sama dengan BN dahulu.

“UMNO dahulu adalah UMNO yang perkasa. Ahli UMNO zaman Tun Razak, zaman Tun Hussein, zaman Tun Mahathir, zaman Datuk Seri Najib adalah ahli yang dengar kata kepada presiden.

“Tetapi sekarang UMNO zaman Datuk Seri Zahid. Zaman ahli dah tak dengar kata presiden. Zaman UMNO dah bermazhab, dah banyak kluster,” tegas Mokhtar.

Hakikatnya kata beliau UMNO belum sihat dari tumbukan PRU 14 yang lalu.

Tambahnya lagi, pendarahan dalaman masih parah bahkan semakin parah.

“UMNO tidak mampu pergi jauh secara sendirian ketengah gelanggang musuh. Perkara kedua BN juga sudah tidak sama dengan BN sebelum PRU14. BN yang ada sekarang adalah BN yanh sudah rapuh.

“Kesetiaan parti-parti komponan BN kepada parti tulang belakangnya telah longgar dan kendur. Penyakit osteoporosis yang dihidap oleh BN menjadikan BN sangat lemah untuk menghadapi gabungan PH yang masih kuat.

“Tiada pilihan bagi UMNO selain menguatkan barisan UMNO+PAS + Bersatu.

“Tapi dengan syarat jangan nak jadi Abang Long setakat jadi abang ngah tu boleh.

“Belajar tawaduk dan setiakawan. Insyallah gabungan ini akan kuat demi agama,bangsa dan negara,” ujarnya di Facebook pada Rabu.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat