Laut China Selatan: Manila boleh fail kes terhadap China sengaja musnahkan terumbu karang

- Advertisement -

KUALA LUMPUR -Presiden Filipina Ferdinand Marcos Jr telah berjanji untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Beijing sebaik sahaja terbukti bahawa bot China telah menggunakan cyanide untuk “sengaja memusnahkan” Scarborough Shoal yang kaya dengan ikan di Laut China Selatan yang dipertikaikan.

Memetik laporan daripada nelayan Filipina, Biro Perikanan dan Sumber Akuatik (BFAR) minggu lalu berkata kapal pukat tunda China dan Vietnam telah menggunakan bahan toksik di beting, yang dikenali sebagai Bajo de Masinloc.

China telah mengawal atol sejak 2012 dan mengerahkan flotila bot nelayan ke kawasan itu sejak itu.

“Jika kami merasakan bahawa terdapat cukup alasan untuk berbuat demikian, kami akan [mengejar pertuduhan],” kata Marcos, sambil menambah bahawa penggunaan cyanide di perairan Filipina bukanlah sesuatu yang luar biasa.

“Saya tahu ada kes penangkapan ikan guna cyanide, sebelum ini, di Filipina. Tetapi saya fikir sebab ia lebih membimbangkan ialah ia menjadi lebih berleluasa,” katanya lapor SCMP.

Jonathan Malaya, jurucakap Majlis Keselamatan Negara, berkata BFAR akan berusaha mengumpul lebih banyak bukti untuk menyokong dakwaannya, yang diketepikan China sebagai “pemalsuan semata-mata”.

“Kerajaan China amat mementingkan perlindungan alam sekitar ekologi dan pemuliharaan sumber perikanan dan dengan tegas memerangi aktiviti penangkapan ikan yang melanggar undang-undang dan peraturan,” kata kementerian luarnya.

Jurucakap BFAR, Nazario Briguera pula menuduh nelayan China menggunakan cyanide untuk “sengaja memusnahkan Bajo de Masinloc untuk menghalang bot nelayan Filipina menangkap ikan di kawasan itu”,kata Malaya.

Penemuan BFAR, jika dibuktikan, boleh dihantar ke Jabatan Kehakiman dan Pejabat Peguam Cara Negara untuk membina kes mengenai kemusnahan alam sekitar di hadapan tribunal antarabangsa yang sesuai.

“Cabaran di sini adalah untuk membuktikan tanggungjawab terhadap kemusnahan terumbu karang dan kesan kepada alam sekitar datang daripada orang-orang tertentu ini,” katanya.

Peguam Cara Negara, Menardo Guevarra bersetuju dengan Malaya, berkata “sebarang tindakan undang-undang mesti disokong oleh bukti kukuh, kukuh dan cekap yang boleh menahan penelitian mana-mana tribunal antarabangsa”.

Penangkapan cyanide ikan melibatkan percikan sebatian kimia maut berhampiran terumbu karang untuk mengejutkan ikan supaya mudah ditangkap. Kumpulan nelayan Pamalakaya mengkritik BFAR kerana “gagal” mengekang amalan memancing kontroversi, lapor Philippine Daily Inquirer.

Di sebalik pemburuan haram dan aktiviti menangkap ikan yang merosakkan kapal asing di perairan negara, BFAR terus gagal melaksanakan undang-undang perikanan sendiri untuk melindungi sumber marin dan nelayan Filipina,” katanya.

Scarborough Shoal telah lama menjadi sumber utama ketegangan antara Filipina dan China.

Pengawal pantai China menghalau kapal BFAR yang dikatakan “diceroboh secara haram” ke dalam perairan bersebelahan beting, lapor media kerajaan pada Khamis.

Tetapi jurucakap pengawal pantai Filipina menolak dakwaan itu. “Kenyataan ini tidak tepat. Kapal BFAR, BRP Datu Sanday, meneruskan rondaan di perairan Bajo De Masinloc.

Pada masa ini, kapal BFAR sedang giat memastikan keselamatan nelayan Filipina di kawasan itu,” kata Commodore Jay Tarriela pada Khamis.

Tahun lepas, pengawal pantai Filipina mengalihkan penghadang sepanjang 300 meter yang dipasang oleh China di pintu masuk ke singkapan strategik, yang dikatakan Manila terletak dalam zon ekonomi eksklusifnya (EEZ), kawasan perairan sepanjang 370km di mana negara pantai mempunyai hak eksklusif untuk ikan dan sumber lain.

Beijing menuntut kedaulatan ke atas hampir keseluruhan Laut China Selatan – di mana Filipina dan beberapa negara lain mempunyai tuntutan bersaing – dan telah menolak keputusan antarabangsa 2016 yang memutuskan memihak kepada Manila dan mendapati dakwaan China tidak mempunyai asas undang-undang.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat