Kementerian Pengangkutan sangkal dakwaan campur tangan siasatan nahas pesawat Beechcraft

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Menteri Pengangkutan, Anthony Loke menyangkal dakwaan kementerian itu mencampuri siasatan nahas pesawat Beechcraft Premier 1 di bandar Elmina.

Jelasnya, siasatan nahas itu diserahkan sepenuhnya kepada Polis Diraja Malaysia dan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM).

Tegas Anthony, MOT juga tidak ‘menyibuk’ dalam urusan siasatan itu sebaliknya ia adalah tugas hakiki Biro Siasatan Keselamatan Udara (BSKU) di bawah kementerian berkenaan.

“Ada pertanyaan daripada mereka yang mendakwa sebagai ‘pakar-pakar’ mengapa siasatan tidak dibuat oleh polis dan Kementerian Dalam Negeri sebaliknya Kementerian Pengangkutan.

“Ini bukan soal ‘menyibuk’ (campur tangan) tetapi tanggungjawab ke atas nyawa manusia dan keselamatan penerbangan. Ia juga adalah tugas hakiki di bahu BSKU.

“Biro ini melaporkan terus kepada Menteri Pengangkutan, dan ia berada dalam struktur yang ditetapkan malah, CAAM juga tidak terbabit dalam siasatan kerana ia adalah entiti yang menjaga protokol dan standard keselamatan manakala BSKU, bertanggungjawab bila berlaku keselamatan udara,” lapor BH pada Selasa.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas melancarkan Seminar Keselamatan Penerbangan anjuran Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM).

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat