‘Belum siar sudah kecoh’

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Belum menemui penonton, drama terbitan Country Universal, Rahimah Tanpa Rahim yang mula mengisi slot Akasia di TV3, malam ini, tular.

Mengapa tidak, judulnya yang ‘catchy’ pantas dikongsi netizen, malah menjadi bualan dan bahan jenaka dalam laman sosial.

Dianggap kurang manis, topik mengenai rahim menjadi ‘bahan’ atau subjek sembang netizen, hingga menimbulkan rasa kurang senang kaum wanita.

Diarah Eoon Shuhaini, penerbit drama Rahimah Tanpa Rahim, Jalena Rejab berpendirian isu membabitkan rahim tidak wajar dijadikan modal lawak atau kecaman.

“Netizen boleh komen dan kritik kerana mereka tidak tahu apa-apa mengenai drama itu. Namun, sedih apabila dalam kalangan orang industri yang bijak pandai memperlekehkan judul itu tanpa menontonnya.

“Sekalipun ada yang beranggapan ini semua promosi awal untuk drama ini, saya harap pemahaman terhadap isu yang dipersendakan akan jelas selepas karya ini disiarkan,” katanya.

 

Penerbit drama Rahimah Tanpa Rahim, Jalena Rejab.
Penerbit drama Rahimah Tanpa Rahim, Jalena Rejab.

 

Jalena berkata, barangkali ada pihak tidak tahu ada wanita dilahirkan tanpa rahim atau mengalami sindrom Mayor Rokintansky Kuster Hauser (MRKH).

Tambahnya, Rahimah Tanpa Rahim bukan diadaptasikan daripada novel, sebaliknya, bersandarkan idea asal.

“Judul drama ini adalah berkisar seorang wanita lakonan Puteri Aishah yang dilahirkan tanpa rahim. Namun, apa yang dipersembahkan dalam drama ini ini bukannya 100 peratus masalah rahim.

“Drama ini merentap emosi penonton dengan masalah keluarga dan cinta yang dilalui karakter utama. Jadi, kisah membabitkan masalah rahim sekadar subplot kepada jalan cerita drama ini,” katanya.

Jalena yang mula aktif dalam dunia penerbitan drama sejak 2002 bagaimanapun bersyukur dengan tumpuan ramai di sebalik kontroversi tercetus.

Hatinya lega apabila ada pihak memahami penceritaan yang dipersembahkan dalam Rahimah Tanpa Rahim.

“Kisah wanita yang dilahirkan tanpa rahim berlaku dalam alam realiti. Saya ambil kira-kira 30 peratus kisah wanita yang mengalami sindrom MRKH termasuk maklumat daripada persatuan berkaitan,” katanya.

 

Watak utama, Azlee Khairi dan Puteri Aishah dalam drama Rahimah Tanpa Rahim yang disiarkan menerusi slot Akasia, di TV3, malam ini.
Watak utama, Azlee Khairi dan Puteri Aishah dalam drama Rahimah Tanpa Rahim yang disiarkan menerusi slot Akasia, di TV3, malam ini.

 

Mengulas mengenai tajuk drama berkenaan, Jalena berkata: “Ini memang tajuk asal. Pada awalnya, ada ura-ura hendak menukar judul. Namun, saya pertahankan kerana tajuk itu unik.

“Apabila drama ini disiarkan, biarlah penonton fikir sendiri apa sebenarnya yang berlaku kepada Rahimah,” katanya.

Selain Puteri Aishah, drama Rahimah Tanpa Rahim menampilkan Azlee Khairi, Hafidz Roshdi, Mustaqim Bahadon dan Ezzaty Abdullah. Slot Akasia menemui penonton TV3 setiap Isnin hingga Jumaat mulai jam 7 malam.

Berita Harian

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat