Analisis: Sabah Maju Jaya bakal ikut jejak 1MDB?

- Advertisement -

Berselindung di sebalik slogan negeri, Sabah Maju Jaya, tidak ramai yang menyedari kehadiran sebuah syarikat berkaitan dengan kerajaan negeri sabah – Sabah Maju Jaya Sdn Bhd bagi menguruskan dana kedaulatan negeri.

Sesetengah orang mula merasakan ia mengikut jalur konsep yang hampir sama dengan 1 Malaysia Development Berhad (1MDB).

Jika 1MDB ‘berselingkuh’ dengan konsep 1 Malaysia bagi menjual mimpi menjayakan ekonomi negara; Sabah Maju Jaya Sdn Bhd (SMJSB) kini menjadi barisan hadapan kerajaan negeri Sabah menguruskan kekayaan negeri.

Seperti mana 1MDB yang memulakan perniagaan dengan melancarkan bon bagi dana perniagaan, SMJSB dengan beraninya melancarkan bon islamik (SUKUK) bagi mengumpulkan dana sebanyak RM900 juta.

Tujuan pengumpulan dana ini juga hampir serupa dengan 1MDB iaitu untuk memperoleh aset minyak dan gas.

Ini menimbulkan persoalan penting:adakah ini usaha terbaik yang memberi manfaat kepada rakyat Sabah, atau adakah Sabah berisiko terjerumus ke dalam lubang hutang yang mungkin sukar ditangani seperti kes 1MDB?

Kenaikan hutang negeri Sabah

Inisiatif pengumpulan dana bon Sukuk sebanyak RM 900 juta yang dipimpin oleh Penasihat Khas SMJSB Datuk Seri Panglima Lim Haw Kuang, walaupun disasarkan untuk meningkatkan prospek ekonomi Sabah, menimbulkan kebimbangan tentang kemampuan negeri ini untuk mengurus, mengendalikan, dan membayar hutang yang terkumpul dengan bertanggungjawab.

SMJ Sdn Bhd kini memegang 50% kepentingan penyertaan dalam Kontrak Perkongsian Pengeluaran Samarang dengan Petronas Carigali Sdn Bhd sebagai pengendali.

Syarikat itu juga memegang sehingga 20% pilihan back-in dalam Blok SB409 PSC, 25% ekuiti dalam kompleks pengeluaran ammonia dan urea bersepadu di Taman Perindustrian Minyak dan Gas Sipitang.

Bagaimanapun terdapat gosip bahawa Sukuk ini bertujuan menyelesaikan pengambilahan Sabah International Petroleum Sdn Bhd (SIP) yang dibebani hutang pada masa kini. Pada hujung Oktober lepas, The Edge melaporkan pemerolehan SIP ini akan membabitkan kewangan SMJSB sebanyak RM1.2 bilion.

Adalah sangat aneh sebuah syarikat yang hanya ditubuhkan pada tahun 2021 dengan kedudukan kewangan hanya RM21.1 juta pada akhir 2022 kini melanggan Sukuk bagi menyelamat SIP.

SIP yang dimiliki sepenuhnya oleh Bank Pembangunan Sabah merupakan penerokaan besar pertama negeri itu dalam usaha niaga minyak dan gas berisiko tinggi yang berintensifkan modal.

Nasib SIP sepatutnya menjadi pengajaran kepada SJMSD. Industri ini sangat berisiko dan tidak semudah mengambil saham dan ekuiti melalui sukuk.

Beberapa risiko dalam industri minyak dan gas termasuk turun naik harga komoditi, kejutan penawaran dan permintaan, modal dan masa yang besar untuk mencapai kapasiti penuh, dan kemungkinan tumpahan minyak atau kemalangan semasa pengeluaran minyak atau gas asli. ExxonMobil dan BP dua syarikat minyak terbesar di dunia hampir jatuh akibat tumpahan minyak.

Apakah kini SJMSD akan mengulangi nasib SIP dalam tempoh 5-10 tahun akan datang? Siapa yang akan menanggung risiko tersebut?

Dengan kepakaran dan tenaga kerja tempatan yang terhad, persoalan timbul tentang kapasiti SMJSB untuk menavigasi ranah rumit projek minyak dan gas skala besar.

Adakah ini satu langkah terancang ke arah pembangunan sosio-ekonomi, atau satu lompatan berbahaya ke dalam jurang potensi pengurusan kewangan yang buruk?

Kekaburan dan tiada ketelusan

Kebimbangan tersbesar ialah sebahagian dana SJMSB akan digunakan untuk aktiviti politik menerusi kempen Sabah Maju Jaya seperti mana yang berlaku kepada 1MDB.
Seperti 1MDB, agak sukar untuk kita mempersoalkan ketelusan pulangan pelaburan SMJSB, nombor kewangan, dan kebolehgunaan komersial perolehan asetnya pada peringkat awal perniagaannya. Ia hanya menampakkan kesan setelah kerugian berlaku.

Misalnya, tiada sesiapa tahu berapakah kos penyertaan SJMSB dalam Samarang Production Sharing Contract (PSC Semarang). SJMSB kini memegang 50 peratus kepentingan dalam PSC Semarang dan 50 peratus lagi oleh Petronas Carigali Sdn Bhd sebagai operator.

Apakah ia memberi pulangan yang tinggi kepada SJMSB memandangkan blok PSC Semarang ini sudah lama dan kebanyakan pakar melabelkannya sebagai medan marginal. (lihat: https://www.offshore-technology.com/data-insights/oil-gas-field-profile-samarang-conventional-oil-field-malaysia)

SMJSB mungkin tidak memberi manfaat kepada rakyat Sabah

Melampaui kekompleksan kewangan, ethos SMJSB sebagai entiti komersial yang berorientasikan keuntungan bagi Sabah mencetuskan keraguan.

Para pengkritik berhujah bahawa fokus yang sempit pada pembangunan pemegang saham mungkin menyimpang dari misi syarikat yang disifatkan untuk memajukan manfaat sosio-ekonomi bagi penduduk Sabah.

Penceritaan SMJSB di bawah pimpinan Hajiji dilihat sebagai satu alat untuk keuntungan daripada kemajuan, mencipta satu nada yang tidak selaras di hati pengundi yang mungkin bimbang negeri ini berubah menjadi entiti berorientasikan keuntungan semata-mata.

Tanpa manfaat langsung atau tidak banyak kepada peningkatan pekerjaan dan upah penduduk Sabah, arah strategik SMJSB masih kekurangan ketelusan. Ini menimbulkan kebimbangan di kalangan GLC negeri tentang peranan Penasihat Khas yang dilantik untuk memimpin idea Hajiji mengenai syarikat minyak milik negeri SMJSB.

Gosip-gosip negatif yang mencemaskan

Seperti biasa perubahan drastik korporat seperti yang berlaku kepada SJMSB akan menimbulkan gosip-gosip korporat yang berbaloi untuk dinilai tetapi tidak seharusnya telah dianggap sebagai satu kebenaran.

Antara momen yang menyentuh dalam drama ini adalah pelantikan bekas Pengerusi Shell China, Datuk Seri Panglima Lim Haw Kuang, sebagai penasihat SMJSB.

Walaupun peranannya adalah untuk memimpin perbincangan antara negeri Sabah dan Kerajaan Persekutuan, keraguan masih wujud sama ada beliau mampu menjaga kepentingan rakyat sepenuhnya atau turut mengekploitasi ruang ini untuk kepentingan pihak lain.

Terdapat gosip dalam kalangan pemimpin GLC Sabah (atau GLC) mengenai peranan Datuk Seri Lim berkaitan kerjaya di Shell China sebelumnya. Kekerapan beliau mengunjungi negara China juga menimbulkan lebih banyak persoalan.

Gosip kebimbangan terdapat jarum-jarum halus membawa vendor – vendor China yang menyamar sebagai syarikat tempatan Sabah telah mula berlegar-legar dalam kalangan usahawan dan ahli politik di negeri di bawah bayu itu.

Gosip juga bertiup kencang mengenai pengaut komisen ke atas Sukuk RM900 juta itu.

Identiti mereka yang mendapat keuntungan dari manuver kewangan ini menjadi titik pertikaian, yang mengingatkan kepada urusan kelam kabut yang mencemarkan skandal rasuah 1MDB.

Ketidakpastian ini adalah bom waktu untuk pengundi

Sebagai kesimpulan, Sabah Maju Jaya (SMJ) adalah bom waktu berjalan, di tengah ketidakpastian dan skeptisisme, menarik persamaan yang menakutkan dengan skandal terkenal 1MDB.

Bom waktu berjalan ini akan menimbulkan lebih banyak gelombang menjelang pilihan raya negeri Sabah apabila SMJSB tidak dapat membayar hutang atau faedahnya tepat pada waktunya. Ini adalah satu lagi 1MDB yang berulang.

Mampukah SMJSB diubah dan diselamatkan?

Sejauh Sabah menavigasi perairan yang berbahaya ini, seruan untuk ketelusan, akauntabiliti, dan komitmen terhadap kesejahteraan sosio-ekonomi rakyatnya bukan sekadar tuntutan – ia menjadi nyawa, mercu tanda yang memandu negeri menjauhi bayangan skandal menuju masa depan yang ditakrifkan oleh integriti dan kemajuan sejati bagi jutaan penduduk Sabah.-SUARATV

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat