Kerajaan gagal lucut hak RM114 juta disita dari Pavilion Residences

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak saman pelucutan yang mensasarkan wang RM114 juta yang didakwa mempunyai kaitan dengan 1MDB selepas pihak pendakwaan gagal membuktikan bahawa wang itu mungkin telah dicuci dari dana negara.

Dana tersebut adalah sebahagian daripada wang tunai, perhiasan dan aset lain berjumlah RM680 juta yang dirampas dari unit kondominium di Pavilion Residences, Kuala Lumpur, yang dimiliki oleh Obyu Holdings Sdn Bhd, pada tahun 2018.

Memetik Malaysiakini, Obyu adalah satu-satunya responden dalam saman pelucutan berkaitan 1MDB.

Bagaimanapun, UMNO dan bekas presidennya, Datuk Seri Najib Razak adalah pihak ketiga yang menuntut pemulangan wang berjumlah RM114 juta, yang kini dalam tahanan Bank Negara.

Prosiding mahkamah hari ini hanya berkaitan dengan wang RM114 juta itu dan bukan baki keseluruhan RM680 juta aset yang dirampas, yang masih menunggu perbicaraan selanjutnya pada masa akan datang.

Hakim Muhammad Jamil Hussin tidak membuat perintah berbangkit (consequential order) dalam keputusan lisannya sama ada RM114 juta itu harus dikembalikan atau tidak.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat