Isu pelantikan MB Johor boleh beri kesan kepada UMNO dan BN – Penganalisis

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Teka-teki siapa yang akan dilantik menjadi Menteri Besar Johor yang baharu selepas Barisan Nasional (BN) berjaya memenangi Pilihan Raya Negeri (PRN) minggu lalu terus menjadi persoalan ketika ini.

Bagi Penganalisis Politik yang juga Penyelidik ILHAM Centre, Profesor Madya Hamidin Abd Hamid, dilema yang berlaku ketika ini dijangka memberi kesan kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN) terutama selepas diberikan mandat oleh rakyat.

“Dilema ketika ini apa yang dihadapi oleh UMNO, kepimpinan UMNO dan BN ialah tentang persoalan MB kerana ia memberi kesan terhadap apa yang dijanjikan oleh UMNO semasa kempen PRN lalu.

“Datuk Seri Hasni menjadi ‘poster boy’ bagi UMNO, menunjukkan beliau akan dilantik menjadi Menteri Besar, tetapi inilah wajah membawa kestabilan dalam konteks politik Negeri Johor.

“Saya kira penggunaan naratif itu diterima rakyat, dan rakyat menerima Hasni sebagai wajah dan orang akan kedepan mendahului BN ke arah kestabilan itu. Jadi sekiranya itu tidak berlaku, saya kira ini satu permasalahan besar dalam UMNO,” jelasnya dalam temubual bersama AWANI Pagi pada Selasa.

Tambah Hamidin, nama-nama yang dicadangkan juga memberi satu kejutan terutama pengundi apabila Hasni tidak tersenarai sebagai calon tunggal memegang jawatan itu.

“Sudah tentu ramai terperanjat contohnya apabila diberitahu berita bahawa tiga nama dicadangkan, Datuk Seri Hasni, Datuk Onn Hafiz dan Datuk Puad Zarkashi.

“Malahan ada yang bertanya mengapa Datuk Puad berada dalam senarai itu, walhal beliau baharu sahaja kali pertama kembali ke peringkat negeri.

“Jadi itu menunjukkan konflik dalaman apa yang berlaku di Negeri Johor ketika ini. Jadi UMNO bukan sahaja akan berdepan dengan tuntutan rakyat, tetapi UMNO harus berjaya menguruskan perpecahan dalaman mereka kerana ini akan menganggu gugat apa yang mereka dapat melalui kemenangan di Melaka dan Johor,” jelasnya lagi.

Mengulas lanjut mengenai kenyataan Hasni pada Isnin yang memberi laluan kepada golongan muda dicalonkan sebagai Menteri Besar Johor yang baharu, tambah Hamidin, ia menunjukkan kesediaan Hasni untuk memberi laluan kepada generasi baharu menerajui tampuk pemerintahan negeri itu.

“Ia merupakan satu kenyataan yang baik yang dikeluarkan oleh Hasni menunjukkan bahawa kesediaan beliau untuk menyerahkan tampok kuasa pentadbiran kepada golongan muda itu yang seharusnya berlaku.

“Saya percaya bukan sahaja di Johor tapi di negeri lain ketika ini, tapi pada masa sama saya kira adalah perlu kita terima hakikat persoalan tentang Menteri Besar dan siapa dia dan adakah Exco semua ini terutama dalam perlantikan golongan muda tidak merupakan satu yang dijanjikan Barisan Nasional.

“Jadi ini persoalan yang akan dihadapi oleh UMNO dimana rakyat masih lagi segar, penyokong masih lagi bergembira merayakan kemenangan, tiba-tiba kemenangan itu ditutup dengan permasalahan berlaku dengan perlantikan Menteri Besar ini. Ini saya kira sesuatu yang akan memberikan kesan kepada UMNO,” jelasnya lagi.

Mengenai pelantikan golongan muda, ujar Hamidin, sekiranya Hasni masih diberikan mandat untuk mentadbir negeri itu, beliau percaya ramai golongan muda akan diberikan ruang.

“Dalam perlantikan golongan muda, saya percaya sekiranya Hasni masih lagi diberikan mandat untuk menjadi Menteri Besar Johor, beliau akan meletakkan golongan muda lebih ramai dalam konteks EXCO.

“Saya kira itu adalah cara yang terbaik untuk memastikan bahawa golongan muda terlibat sama dalam pentadbiran negeri johor terutama bagi masa hadapan.

“Saya kira tidak semestinya pelantikan Menteri Besar itu mencerminkan keseriusan kerajaan negeri bagi mendepani golongan muda. Saya percaya lebih sepatutnya dasar dan mereka yang bertanggungjawab itu diberikan kepada golongan muda,” katanya lagi.

Justeru, BN ujar Hamidin seharusnya lebih berhati-hati dalam isu terbabit terutama terhadap persepsi rakyat. Malah rakyat juga sedang memerhati setiap gerak-geri parti tersebut dalam menunaikan janji selepas diberikan mandat.

-ASTRO AWANI

 

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat