Beijing Berlagak Besar: Ancaman atau Cabaran?

- Advertisement -

Adakah Beijing cuba menguji kesabaran Malaysia dan negara-negara jiran dengan pengeluaran peta standard China edisi 2023 yang mencabar kedaulatan wilayah kita? Terang lagi bersuluh, China menunjukkan sikap dominannya dengan menggabungkan sebahagian besar perairan kita berhampiran Sabah dan Sarawak, malahan turut memasukkan beberapa kawasan milik India.

Peta ini dikeluarkan bersempena dengan sambutan Hari Publisiti Ukur dan Pemetaan China, tapi jelas ada lebih daripada sekadar ‘sambutan’ di sebalik tindakan ini. Peta tersebut dengan berani memasukkan kawasan kontroversi termasuk Arunachal Pradesh, Aksai Chin, Taiwan, dan Laut China Selatan—adakah ini taktik tekanan ala perang dingin?

Apa yang lebih mengejutkan, kawasan maritim Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) kita, Brunei, Filipina, Indonesia, dan Vietnam, semuanya turut menjadi ‘mangsa’ tuntutan China.

Bukan itu sahaja, Beijing juga dengan sengaja membuat ‘kecoh’ dengan ‘menamakan’ 11 tempat di wilayah Arunachal Pradesh, termasuklah bandar berdekatan ibu kota Arunachal Pradesh. Adakah ini balasan kerana India menganjurkan acara G-20 yang tidak disenangi oleh Beijing? Apa yang pasti, Presiden China, Xi Jinping akan hadir di New Delhi, dan semua menunggu dengan debaran yang kian menguat.

Tahun ini juga bererti telah tiga dekad penguatkuasaan Undang-undang Ukur dan Pemetaan China, yang kini dilihat sebagai alat Xi untuk mengawal sempadan dan melindungi ‘kedaulatan’ negara mereka. Dengan undang-undang baharu yang digubal pada tahun 2022, China kini dikehendaki untuk mengetatkan pengawasan sempadannya dan mengambil langkah lebih agresif untuk melindungi wilayahnya.

Adakah kita bakal menyaksikan peningkatan sikap agresif dan dominan China di arena antarabangsa? Satu perkara yang pasti, tindakan-tindakan China ini bukan sahaja mencabar negara-negara jiran, tetapi juga menunjukkan keinginan mereka untuk menjadi yang paling berkuasa dalam abad ke-21 ini.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat