Persatuan Ecodistrict jalankan pembersihan 500kg pukat Pari hanyut di lokasi selaman Pulau Tenggol

- Advertisement -

Dungun Kuala Terngganu, Persatuan Ecodicstrict beserta seramai 20 orang sukarelawan terdiri dari pengusaha selam skuba tempatan, Che Wan Scuba, Malaysia Scuba Diving Association (MSDA), Nelayan Tempatan dengan kerjasama dan sokongan dari Jabatan Perikanan Malaysia, Jabatan Bomba Putrajaya, Majlis Perbandaran Dungun, MOTAC Negeri Terengganu dan Reef Check Malaysia (RCM) telah mengadakan program pembersihan pukat hanyut di lokasi selaman Pulau Tenggol pada 8hb November 2023.

Menurut Pengerusi Persatuan Ecodistrict En.Ravefenizal, ini merupakan program kali pertama pembersihan Pukat Hanyut di Pulau Tenggol.

Inisiatif ini memerlukan kerjasama dan sokongan lebih banyak pihak untuk tampil bagi memastikan kepelbagaian biodiversiti marin dan keterjaminan sumber perikanan dapat dipelihara sebagai sumber pendapatan nelayan tempatan di kawasan perairan Dungun Terengganu.

Pihak persatuan juga komited untuk menubuhkan skuad pakar untuk Ghostnet Removal Task Force di seluruh negara untuk memastikan tindakkan segera dapat dilaksanakan apabila terdapat lokasi yang terancam oleh pukat hanyut.

Penyelaras program, Nur Hayat Hazmir berkata keluasan Pukat Pari didapati meliputi kawasan terumbu karang yang terdapat dikawasan selaman itu membahayakan pelbagai biodiversiti marin terutama sekali spesis penyu yang hampir pupus.

Hampir 500kg pukat di kedalaman 30 meter berjaya dibersihkan dan masih terdapat hampir 80 peratus Pukat Pari yang masih perlu dibersihkan dilokasi yang sama dan lokasi berhampiran untuk masa akan datang.

Pengusaha selam skuba tempatan Che Wan Scuba, En Shafuan Zainoddin menambah, Pukat Pari hanyut dari nelayan haram dan tidak bertanggung jawab ini menjejaskan hidupan marin dilokasi selaman di Pulau Tenggol yang merupakan destinasi selam skuba unik dimana ianya merupakan kawasan ikan paus jenis Whaleshark dan penyu yang merupakan spesis marin terancam.

Dari sumber temubual bersama nelayan tempatan, sumber tangkapan didapati berkurangan secara mendadak semenjak Pukat Pari yang dianggarkan telah terdampar hampir 8 bulan dikawasan itu.

Mereka berharap program ini dapat diteruskan secara kerap pada masa akan datang untuk memastikan sumber ekonomi tangkapan nelayan terpelihara.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat