Suami Ratu Elizabeth II Meninggal Dunia

- Advertisement -

Putera Philip, suami kepada Ratu Elizabeth II meninggal dunia pagi tadi (waktu tempatan) di Istana Windsor, pada usia 99 tahun.

Perkara itu dimaklumkan menerusi Twitter The Royal Family.

Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan Ratu Elizabeth II: Her Majesty announced her husband’s death at midday. Buckingham Palace said in a statement: ‘It is with deep sorrow that Her Majesty The Queen announces the death of her beloved husband, His Royal Highness The Prince Philip, Duke of Edinburgh.

Istana akan memaklumkan perincian lain dalam masa terdekat.

Putera Philip pada tahun 2017 telah bersara daripada tugasan menghadiri semua upacara rasmi awam.

Duke of Edinburgh itu memutuskan bahawa baginda tidak akan lagi akan terbabit dalam sebarang upacara awam bermula musim luruh tahun tersebut.

Pada pertengahan Februari lalu, Putera Philip dimasukkan ke Hospital King Edward VII di London selepas dilaporkan tidak sihat.

Kenyataan akhbar Istana Buckingham yang mengesahkannya pada ketika itu, memaklumkan bahawa Putera Philip dibawa ke hospital atas nasihat pihak doktor sebagai langkah berjaga-jaga.

Putera Philip kemudian dipindahkan ke Hospital St Bartholomew pada 1 Mac selepas dua minggu dirawat.

Sepanjang menerima rawatan, suami kepada Ratu Elizabeth itu hanya menerima kunjungan daripada putera sulungnya yang juga pewaris takhta, Putera Charles.

Pada 20 November tahun lalu, Ratu Elizabeth dan Putera Philip menyambut ulang tahun perkahwinan yang ke-73. Lebih tujuh dekad melayari bahtera rumah tangga, baginda berdua menjadi inspirasi kepada sebilangan besar masyarakat dunia.

Media tempatan turut melaporkan, pandemik COVID-19 memberi ruang kepada pasangan itu untuk menghabiskan masa kualiti berdua-duaan.

Pada tahun lalu, sempena ulang tahun istimewa itu, pasangan diraja itu sudah merancang pelbagai acara istimewa untuk diraikan pada 2021 termasuk ulang tahun keputeraan ke-100 Putera Philip pada bulan Jun selain ulang tahun ke-70 Ratu Elizabeth di takhta pada 2022. – Awani

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat