UMNO tak bincang langsung dengan Bersatu agihan kerusi PRU-15

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – UMNO tidak akan mengadakan sebarang perbincangan dengan BERSATU berhubung pembahagian kerusi bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) akan datang.

Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan, berkata perkara itu jelas kerana UMNO sudah memutuskan lebih awal dan dipersetujui pada Perhimpunan Agung UMNO bahawa parti itu tidak akan bekerjasama dengan BERSATU pada PRU kali ini.

Justeru, beliau berkata, tidak timbul soal kerjasama, persefahaman atau sebagainya membabitkan UMNO dengan BERSATU.

“Kita tiada langsung berbincang dengan BERSATU, sebab UMNO sudah memutuskan lebih awal dan dipersetujui pada Perhimpunan Agung UMNO bahawa kita tidak akan bekerjasama dengan BERSATU pada pilihan raya nanti.

“Tidak ada apa-apa bentuk perbincangan mahupun persefahaman mengenai kerusi bagi menghadapi pilihan raya umum dengan BERSATU,” katanya memetik Berita Harian di Seremban pada Rabu.

Mengulas lanjut, Mohamad yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rantau berkata, UMNO akan bertanding atas kekuatannya sendiri bagi memenangi PRU-15 sekali gus membentuk kerajaan.

Beliau berkata, parti itu tidak boleh menang dengan terpaksa bersandarkan kepada kekuatan parti lain.

Katanya, keadaan itu akan mewujudkan situasi politik seperti sekarang apabila tiada parti politik yang dominan untuk membentuk kerajaan.

“Kita mahu menang atas diri kita sendiri, bukan nak menang bersandarkan kekuatan orang lain. Jika menang, kita boleh membentuk kerajaan, bukan menang tetapi terpaksa meminta belas kasihan orang, itu tidak betul.

“Itu punca jadi seperti hari ini dan rakyat mesti faham, jika memilih dalam pilihan raya nanti, pilih dalam keadaan begini, tidak ada parti yang dominan dan negara akan terus huru hara,” katanya.

Mengulas tindakan PAS bergabung dengan Perikatan Nasional (PN), Mohamad berkata, pihaknya berharap parti rakan kerjasama dalam Muafakat Nasional (MN) itu dapat membuat pendirian.

Katanya, PAS perlu membuat keputusan sama ada mahu bersama MN ataupun PN bagi menghadapi PRU-15 termasuk pada peringkat DUN.

“Mereka (PAS) sudah menjadi anggota PN, persoalannya sekarang jika ada pertembungan antara BN dengan PN, PAS mahu sokong siapa kerana PAS adalah sebahagian daripada PN dan mereka juga jentera pilihan raya PN.

“Itu terpulang kepada PAS untuk memutuskan sama ada mahu bersama MN atau PN, tetapi jangan buat keputusan lambat selepas Parlimen dibubarkan.

“Jika mahu bersama kami, beritahu kami sekarang,” katanya.

Mohamad yang juga Pengarah Pilihan Raya UMNO berkata, pembahagian kerusi yang diperuntukkan bagi menghadapi PRU-15 sudah dipersetujui di peringkat parti dalam BN.

“Kita perlu memperhalusi beberapa kerusi lagi kerana ada kerusi itu yang kita tewas tiga atau empat penggal. Jadi, perlu ubah suai, yang penting kita nak menang dan tubuhkan kerajaan.

“Soal calon pula, pucuk pimpinan belum menentukan siapa akan bertanding dan kawasan diwakili mereka,” katanya yang mengesahkan perbincangan itu hanya membabitkan kerusi Parlimen dan bukan DUN.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat