Kisah di sebalik perjalanan Anwar ke China

- Advertisement -

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menamatkan lawatan rasmi pertamanya ke China dan kini kembali ke Malaysia. Namun begitu, laporan berita terus membanjiri media tempatan, membuktikan kesan besar perjalanannya ke China.

Anwar bukan sahaja membawa pulang RM170 bilion dalam ikrar pelaburan, tetapi juga persahabatan dari China serta konsensus dalam isu dua hala, serantau dan antarabangsa yang berkepentingan kepada kedua-dua negara, termasuk pelan tindakan pembangunan dua hala, Laut China Selatan, keamanan dunia, dasar Satu China, dll. Pemimpin kedua-dua negara juga telah mengulangi kesanggupan mereka untuk menghormati dan memahami kedudukan masing-masing.

Pemahaman sedemikian membantu meningkatkan hubungan China-Malaysia ke tahap tertinggi baharu, sambil memperdalam kerjasama perdagangan dan pelaburan serta menggalakkan pertukaran yang lebih kerap antara rakyat, pegawai kerajaan, perniagaan dan ahli politik dari kedua-dua negara dalam usaha untuk mengukuhkan persahabatan.

Ramai yang cenderung bertanya mengapa Anwar melawat Beijing dahulu dan bukannya Amerika Syarikat?

Pada asalnya Anwar merancang untuk melawat China hanya pada akhir April, tetapi kerana dia telah dijemput untuk menyampaikan ucaptama di Forum Boao untuk Asia di Hainan pada 30 Mac, dia terpaksa membawa lawatan itu ke hadapan untuk mengelak daripada terbang ke China. dua kali dalam jangka masa yang singkat.

Pada 14 Mac, saya telah dijemput ke majlis makan malam yang turut dihadiri oleh Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming, wakil ACCCIM, Duta Besar China ke Malaysia Ouyang Yujing, dan beberapa ahli perniagaan Cina tempatan bergelar Tan Sri, yang akan mengiringi PM ke China lewat bulan.

Semasa makan malam, Nga meminta ACCCIM menjemput ahlinya menyertai delegasi China PM. Sambutannya amat menggalakkan, dengan 369 akhirnya mendaftar.
Kita tidak boleh menafikan bahawa Nga telah memainkan peranan penting dalam memastikan kejayaan besar lawatan Anwar ke Beijing.

Menteri itu juga menyatakan harapannya agar rakyat Malaysia tanpa mengira kaum akan mendapat manfaat daripada kemasukan pelaburan China sempena ulang tahun ke-50 terjalinnya hubungan diplomatik antara Malaysia dan China tahun depan.

Malangnya, Nga mungkin terlepas pandang beberapa “sensitiviti” birokrasi dan tatasusila di tengah-tengah perancangan yang sibuk, justeru rasa tidak puas hati sesetengah pihak yang kini perlu dia cuba redakan dengan kebijaksanaannya sendiri.

Bagi ahli perniagaan China tempatan yang mengiringi PM ke China, mereka tidak sempat melihat kelibat Presiden China Xi Jinping dan Perdana Menteri Li Qiang yang baru dilantik. Mereka mungkin perlu menunggu sehingga lawatan presiden ke Malaysia tahun depan untuk peluang yang jarang berlaku ini.

Kebanyakan ahli perniagaan ini tidak membuang masa mereka menunggu permulaan Forum Perniagaan Malaysia-China di China World Hotel pada 1 April, kerana mereka mengambil peluang untuk bertemu pelanggan, rakan dan bakal rakan kongsi mereka, untuk memperbaharui hubungan mereka yang terjejas akibat pandemik. .

Delegasi majlis ACCCIM seramai 15 orang yang diketuai presidennya Low Kian Chuan turut mengadakan kunjungan hormat ke Pusat Kerjasama Ekonomi China di bawah Jabatan Antarabangsa Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China. ACCCIM juga membuat pengaturan saat akhir untuk Anwar bertemu dengan kira-kira 50 pemimpin perniagaan tempatan pada petang 31 Mac.

Antara pemimpin yang menghadiri dialog itu ialah Menteri Pengangkutan Anthony Loke, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, Menteri Luar Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming, Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Datuk Seri Tiong King Sing, Sains, Teknologi Dan Menteri Inovasi Chang Lih Kang, dan presiden MCA Datuk Seri Dr Wee Ka Siong.

Perubahan telah dibuat kepada rancangan perjalanan Anwar. Pada mulanya dia dan pasukannya telah meneroka kemungkinan dia melawat Universiti Peking tetapi akhirnya ditukar kepada Tsinghua. Terdapat juga rancangan untuk dia melawat Masjid Niujie untuk solat Jumaat, tetapi ini sekali lagi ditukar kepada Masjid Dongsi.

Masjid tertua di ibu negara China, Masjid Niujie dibina pada 996 Masihi dan merupakan antara masjid yang paling mantap di dunia, manakala Masjid Dongsi dibina pada 1356. Bercakap tentang sejarah dan estetika seni bina serta gaya hidup Muslim di kawasan itu, Niujie sepatutnya menjadi pilihan pertama.

Apa yang kami faham, lokasi untuk solat Jumaat Anwar diubah kerana kerja-kerja pengubahsuaian yang dijalankan di Niujie.

Selain itu, Anwar telah bertemu dengan cendekiawan terkenal Konfusianisme merangkap pengasas Dialog antara Tamadun Profesor Tu Weiming semasa Dialog antara Islam dan Tamadun Confucian di Kuala Lumpur semasa beliau menjadi timbalan perdana menteri.

Persatuan Alumni Universiti Peking Malaysia berhasrat untuk mengatur pertemuan di universiti itu sempena lawatan Perdana Menteri ke Beijing supaya beliau dapat bertemu dengan Profesor Tu dan empat lagi ulama di sana.

Presiden persatuan itu Nai Chen Huang mendedahkan bahawa mereka telah menghubungi Profesor Tu di San Francisco, dan yang kedua telah menyatakan hasratnya untuk bertemu dengan rakan lama Anwar Ibrahim.

Malangnya, rancangan itu tidak menjadi kenyataan, dan Profesor Tu telah menulis surat untuk diserahkan kepada Anwar oleh Nai. Dengan bantuan setiausaha politik Anwar Chan Ming Kai, Nai secara peribadi menyerahkan surat itu kepada PM semasa makan malam Ramadan di Kedutaan Malaysia di Beijing pada 30 Mac.

Anwar sentiasa dilihat sebagai pro-AS, dan sememangnya lawatannya ke Beijing kali ini telah mendapat perhatian ramai dari seluruh Pasifik.

Semasa makan malam Ramadan yang dihoskan oleh PM di Kedutaan Malaysia untuk pelajar Malaysia dan warganegara Malaysia yang menetap di China, beliau menjawab soalan Suang Fu Lim, seorang ekspatriat Malaysia yang ditempatkan di China, mengapa beliau memilih untuk melawat China dahulu.

Dia berkata dia memilih China kerana negara itu adalah jiran kita, dan rakan kongsi ekonomi dan perdagangan yang penting.

Beliau menegaskan bahawa Malaysia, sebagai negara perdagangan, mesti mengekalkan hubungan baik dengan semua negara, termasuk Amerika Syarikat, kerana AS adalah rakan dagang Malaysia yang sangat lama dan kami memerlukan sumbangan daripada semua negara ini.

Beliau juga berkata beliau telah memilih negara-negara Asean sebagai destinasi lawatan rasmi pertamanya, kecuali Turki, yang mengalami gempa bumi tragis kebelakangan ini.

Sejak menjadi Perdana Menteri pada 4 Dis tahun lalu, Anwar telah melawat kebanyakan negara Asean, bermula dengan Indonesia, diikuti Brunei, Singapura, Thailand, Filipina dan Kemboja.

“Di luar Asean, saya memilih China kerana saya mahu mempertahankan hubungan dua hala antara kedua-dua negara kita dengan lebih berkesan.” (Sebenarnya, PM juga melawat Arab Saudi dari 22 hingga 24 Mac sebelum lawatan ke China.)
Perjalanan ke China terhadap Anwar, yang telah lama dianggap sebagai pemimpin pro-Amerika, telah menimbulkan kebimbangan beberapa orang Amerika yang sejak itu telah memanggil Anwar secara peribadi.

Menjawab soalan tambahan Ahli Parlimen Ipoh Barat Kulasegaran V. Murugeson daripada DAP semasa sesi soal jawab di Dewan Rakyat pada Selasa, Anwar berkata beliau secara terbuka mencadangkan Dana Kewangan Asia dan bukannya terus bergantung kepada dolar dan IMF, di Boao. forum.

Beliau berkata tiada alasan kukuh untuk Malaysia terus bergantung kepada dolar sebagai satu-satunya mata wang pelaburan dan dagangan.

Kami percaya ini sepatutnya menimbulkan lebih banyak kening di kalangan rakyat Amerika.

Kita tidak boleh mentafsir lawatan Anwar ke Beijing sebagai beliau pro-China. Pada hakikatnya, adalah mustahil untuk beliau menjadi anti-Amerika kerana sebagai Perdana Menteri Malaysia, beliau amat sedar bahawa negara tidak mampu untuk menyebelahi pihak tetapi mesti berkawan dengan semua kuasa besar dalam usaha untuk meminimumkan risiko sementara memaksimumkan peluang kerjasama demi kepentingan terbaik Malaysia.

Bagaimanapun, ini adalah pilihan paling bijak memandangkan ketidaktentuan yang semakin meningkat dalam persekitaran politik global.

Menguasai lokasi paling strategik di Asia Tenggara, sokongan Malaysia amat dicari oleh kedua-dua Amerika Syarikat dan China. Oleh itu, kita mesti lebih daripada sebelumnya menegaskan berkecuali kita. Risiko berpihak terlalu besar untuk kita tanggung.

Inilah pandangan yang ditekankan oleh Profesor Kuik Cheng-Chwee, ketua Pusat Pengajian Asia, Institut Pengajian Malaysia dan Antarabangsa (IKMAS), UKM, dalam “teori lindung nilai strategik” beliau: Dalam menghadapi ketegangan yang semakin memuncak antara kuasa besar dan ketidaktentuan, negara kecil dan sederhana perlu mengurangkan risiko mereka dalam tiga cara — untuk lebih proaktif menekankan semula kemerdekaan diplomatik, untuk mempelbagaikan perkongsian strategik mereka, dan memilih untuk bekerjasama bagi mengimbangi risiko yang timbul daripada perbezaan kekuatan.

Kita tunggu sehingga September untuk melihat sama ada Anwar akan memilih untuk terbang ke Washington untuk lawatan rasmi selepas perhimpunan PBB di New York, atau menghadiri Forum Belt & Road untuk Kerjasama Antarabangsa di China, sebelum kita boleh membuat kesimpulan sama ada beliau pro-Amerika, pro-China atau neutral.

Jika tarikh-tarikh itu tidak bertembung, siapa tahu Anwar boleh pergi berdua-duaan atas alasan mudah bahawa dia adalah Perdana Menteri Malaysia, bukan buah catur China, mahupun anak buah Amerika.

Penulis ialah ketua pengarang Sin Chew Daily. Pandangan yang dinyatakan di sini adalah milik penulis sendiri.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat