9 Hospital Dipilih Sertai Kaji Selidik WHO Berkaitan Ubat Rawat Covid-19 – KKM

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Malaysia telah dipilih untuk Kaji Selidik Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dalam ujian beberapa ubat merawat virus Covid-19.

Kaji Selidik Solidariti itu diselaraskan oleh WHO di seluruh dunia bagi mengumpul data yang boleh dipercayai dan dibandingkan keselamatan dan keberkesanan empat protokol rawatan menggunakan kombinasi Remdesivir, Lopinavir/Ritonavir, Interferon beta, Chloroquine dan Hydroxychloroquine.

Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, sebanyak sembilan hospital akan terlibat dalam kaji selidik itu tidak lama lagi.

Sembilan hospital itu ialah Hospital Tuanku Fauziah, Hospital Sultanah Bahiyah, Hospital Pulau Pinang, Hospital Sungai Buloh, Hospital Kuala Lumpur, Hospital Melaka, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Hospital Umum Sarawak dan Hospital Queen Elizabeth.

Menurut beliau, penyelidikan itu akan diketuai oleh Dr Chow Ting Soo, Pakar Perunding Penyakit Berjangkit di Hospital Pulau Pinang bersama 16 pakar perubatan penyakit berjangkit dan ahli farmasi sebagai Penyelidik Bersama di hospital-hospital KKM.

Dr. Noor Hisham memberi jaminan kaji selidik berkenaan akan mematuhi semua piawaian keselamatan yang ditetapkan oleh Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA).

“Penyertaan Malaysia dalam kaji selidik sedunia ini dapat membantu dalam pencarian ubat menyelamat nyawa untuk Covid-19 melalui penilaian keselamatan dan keberkesanannya,” kata beliau.

Menurutnya, Institut Penyelidikan Klinikal KKM dan Clinical Research Malaysia akan membantu memudahkan pelaksanaan inisiatif kaji selidik WHO ini.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat