“Pakai Pelitup Muka Ketika Lakukan Seks” – Nasihat Doktor Dari Kanada

- Advertisement -

KANADA: Seks ketika wabak melanda boleh menjadi rumit, kata doktor perubatan utama Kanada, dan sebaiknya jangan berciuman dan mungkin memakai topeng ketika melakukannya untuk mencegah penyebaran Covid-19.

Theresa Tam, Ketua Pegawai Kesihatan Awam Kanada, mengeluarkan kenyataan umum pada hari Rabu mengenai keselamatan dari virus ketika melakukan aktiviti seksual.

“Kesihatan seksual adalah bahagian penting dari keseluruhan kesihatan kita. Namun, seks boleh menjadi rumit ketika wabak Covid-19 ini …” kata kenyataan tersebut, dengan risiko meningkat bagi pasangan yang terlibat dengan orang lain di luar perkahwinan/hubungan mereka.

“Aktiviti seksual berisiko paling rendah semasa Covid-19 – adalah yang hanya melibatkan diri anda sendiri,” Tam memberi nasihat.

Tetapi bagi rakyat Kanada yang memilih untuk “melakukan hubungan seksual secara langsung” di luar hubungan mereka, beliau mencadangkan beberapa langkah untuk mengurangkan risiko termasuk “menghindari aksi menatap muka.”

Hubungan harus dijalin dengan saling percaya mempercayai terlebih dahulu dan pasangan juga harus mempertimbangkan untuk menggunakan topeng yang menutup hidung dan mulut, kata Tam.

“Bukti semasa menunjukkan terdapat kemungkinan sangat kecil untuk dijangkiti Covid-19 melalui air mani atau cairan vagina. Namun begitu, walaupun orang yang terlibat tidak mengalami gejala, aktiviti seksual dengan pasangan baru boleh meningkatkan risiko anda mendapat Covid-19 melalui hubungan rapat, seperti bercium, katanya dalam kenyataan berkenaan.

Seks harus dielakkan jika salah seorang pasangan mempunyai gejala Covid-19, menurut kenyataan àyataan itu, yang mengingatkan pasangan supaya “mengehadkan penggunaan alkohol dan bahan lain sehingga anda dan pasangan anda dapat membuat keputusan yang selamat.”

Sudah tentu, nasihat kesihatan berkaitan seks yang paling biasa juga dinyatakan – seperti terus mengamalkan seks yang selamat, termasuk menggunakan kondom dan mengetahui status penyakit kelamin diri dan pasangannya.

“Dengan mengambil langkah berjaga-jaga ini dan terus mengetahui risiko yang kita tanggung, rakyat Kanada dapat mencari cara untuk menikmati keintiman fizikal sambil memastikan wabak Covid-19 tidak terus merebak,” pesan Dr. Tam – CNN.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat