Nak rakyat hormat, jangan amal SOP berat sebelah – Tun M

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Layanan berat sebelah wajar dielakkan ketika kerajaan menguatkuasa peraturan dan undang-undang SOP di negara ini,” tegas Tun Dr Mahathir Mohamad.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, sekiranya kerajaan ingin mendapatkan sokongan rakyat, kepimpinan melalui teladan mesti diutamakan.

“Peraturan dan prosedur lebih menekan kepada masyarakat dan jika ia dilaksanakan untuk mereka sahaja dan bukan untuk golongan yang berkuasa atau elit, ini menyebabkan peraturan dan undang-undang itu akan mendapat tentangan.

“Memang ketika krisis, anda tidak boleh mempunyai satu set peraturan untuk setengah masyarakat dan untuk sebahagian yang lain,” katanya ketika menyampai ucaptama ketika Persidangan Kepimpinan Asia 2021 secara maya di sini, pada Rabu.

Di Malaysia, beberapa pemimpin kerajaan dan pembangkang telah melanggarkan SOP sejak pelaksanaannya bagi membendung penularan Covid-19.

Mengulas lanjut, Dr Mahathir berkata, kesan pandemik Covid-19 menuntut kepemimpinan yang antara lain berwawasan, tegas, cerdas, berpengalaman, kreatif, berani, berempati dan tidak mementingkan diri sendiri.

“Tentu bukan itu sahaja kriteria diperlukan tetapi cukup untuk mengatakan jika seorang pemimpin memiliki atau tidak semua sifat itu, dia akan dapat membantu meringankan beban yang ditanggung oleh rakyatnya.

“Ini membolehkan menyelesaikan sebahagian besar masalah berulang yang melanda negara dalam masa yang sukar ini, ” katanya memetik Malaysia Gazette.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat