China Diancam Kepupusan Setelah Gunung Berapi Dorman, Aktif Kembali?

- Advertisement -

CHINA berisiko menghadapi bencana alam yang besar di masa depan setelah para saintis memberi amaran bahawa gunung berapi – yang dianggap sudah pupus – “nampaknya sedang aktif kembali” setelah sampai saintis menemui dua ruang magma jauh di bawah permukaan.

Para saintis dari Universiti Sains dan Teknologi China sedang mengkaji gunung berapi Weishan – yang terletak di dalam medan gunung berapi Wudalianchi di timur laut negara ini. Gunung berapi ini kali terakhir meletus sekitar 500,000 tahun yang lalu, tetapi terdapat letusan lain yang jauh lebih baru di kompleks ini. Medan gunung berapi Wudalianchi meliputi sekitar 193 batu persegi dan mengandungi 14 kon bersisi curam yang dikelilingi oleh aliran lava.

Letusan terakhir di lokasi tersebut adalah pada tahun 1776, tetapi sebuah kajian yang diketuai oleh Ji Gao – yang diterbitkan dalam jurnal Geology bulan lalu – mengatakan mungkin ada aktiviti yang berlaku di bawah Weishan.

Pasukan itu membuat peta 3D yang menunjukkan struktur di bawahnya, telah mengenal pasti dua poket magma. Sebelum ini, saintis telah mengenal pasti ruang magma yang cetek di bawah gunung berapi.

Dalam kajian terbaru, pasukan tersebut menemui ruang cetek ini di kerak atas, bersama dengan yang lain yang lebih dalam, di kerak tengah.

Para penyelidik mengatakan penemuan itu sesuai dengan model yang menunjukkan magma di kerak tengah mungkin berfungsi sebagai sumber untuk “mengisi semula ruang magma di kerak atas.”

Pasukan saintis tersebut mengatakan bahawa, berdasarkan analisis mereka, pecahan magma di ruang bawah gunung berapi sekitar 15 peratus. Letusan pada umumnya dianggap berlaku ketika angka ini mencapai 40 peratus, tetapi para penyelidik telah memberi amaran bahawa pemantauan yang lebih besar kini harus dilakukan.

Mereka juga bimbang, sejumlah gempa bumi yang dilaporkan di wilayah itu sejak 2008, menunjukkan pergerakan magma – isyarat bahawa letusan mungkin akan berlaku. Kajian ini berbunyi: “Mengingat pecahan lebur yang signifikan dan gempa bumi serta gegaran aktif yang berlaku di sekitar takungan magma, gunung berapi Weishan berkemungkinan besar dalam tahap aktif dengan pengisian magma – Express

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat